Lillestrøm i begivenhetenes sentrum

Skedsmo kommunestyre bevilget onsdag en halv million kroner til første fase av arbeidet med å få turnarrangementet Gymnastrada 2015 og fotball-EM 2016 til Lillestrøm. — Målt opp mot hvilken verdi dette kan få for kommunen, næringslivet og innbyggerne i form av økt aktivitet, merkevarebygging og opplevelser, er dette vel anvendte penger, sier Venstres Boye Bjerkholt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Fotball

Foto: ontzy, sxc.hu

— Dette er en unik mulighet til å sette Lillestrøm på kartet og i begivenhetenes sentrum. Gymnastrada vil trekke til seg over 25.000 deltagere, mens fotball-EM vil trekke flere hundre tusen fans og oppmerksomheten til over én milliard TV-seere, utdyper Bjerkholt.

Under debatten i kommunestyret stilte SV spørsmål om 500.000 til idrettsarrangementer var riktig bruk av penger.

— Det koster å konkurrere i øverste divisjon om verdens tredje største idrettsarrangement. Men om vi lykkes, vil det komme alle innbyggerne i kommunen til gode. Fotball-EM vil være et løft for næringslivet, det vil skape nye jobber i anlegg, hotell, restauranter og turistnæringen for øvrig. Når Italia spiller mot Tyskland i fotball-EM på Nye Åråsen Stadion vil milliarder av øyne være rettet mot Skedsmo. Lillestrøm vil bli snakkis rundt kjøkkenbordene i Bilbao, Roma, London og andre byer verden over. Når vi har fått denne muligheten, må vi gjøre alt vi kan for å lykkes, mener Bjerkholt.

Norges Fotballforbund vil før sommeren bestemme hvilke fire av seks aktuelle norske byer som skal bli med i den endelige søknaden om fotball-EM 2016 i Norge og Sverige. De øvrige norske byene er Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Bodø.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**