La barna få ha festdagen i fred!

Venstre stemte i mot forbudet mot salg av heliumsballonger på 17. mai. Venstres representant i 17. mai-komiteen Semra Ugur mener både det er trist overfor barna og mener det vitner om et alt for strengt regelrytteri.
– Dette er en festdag for barna. Da synes jeg ikke at vi skal lage så mange strenge regler. Barna synes jo det er gøy med disse ballongene. De sprer glede og sørger for en hyggelig stemning i byen, sier Ugur til Drammens Tidende.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Semra Ugur

Foto: Asgeir Osnes

Regler skal jo selvsagt overholdes, men på 17. mai må man kunne se litt mildere på ting. Hva blir det neste man vil forby? At ballongene setter farge på festklærne er jo bare et problem til man får vasket det bort, mener Venstrepolitikeren. Ballongene er jo et av høydepunktene for barna på 17. mai. Det skal være litt liv og røre når det er fest, mener Ugur.

Asgeir Osnes

Foto: Stine Bjørndal Osnes

Drammen Venstres gruppeleder i bystyret, Asgeir Osnes, er enig. -Ærlig talt. Det får da være visse grenser for hva slags detaljstyring det skal være i samfunnet. La barna få ha festdagen og ballongene i fred! Og selv om stadig mas etter ballonger ikke like populært hos oss foreldre som ballongene er hos barna, er det noe stort tull at politiet skal bruke ressurser på ballongselgere på 17. mai sier Osnes.

– Men det mest underligste er at Frp som stemte for lengre skjenketider for alkohol enn det politiet anbefalte, plutselig hører på politiet nå når det gjelder salg av ballonger. Dette er vinglete og veldig lite konsekvent politikk fra Frp sin side. I alkoholdebatten sto Venstre og Frp sammen om en liberal prinsipiell holdning. Vi hørte politiets og andres meninger og tok disse seriøst, men lot vårt ideologiske grunnsyn ligge til grunn for vårt standpunkt. Nå har Frp forlatt sitt liberale ståsted og vil i stedet detaljstyre samfunnet ihjel. Det er tydelig at Frp bare er liberale når det er populistisk å være det og at Venstre er det eneste partiet som har en konsekvent og helhetlig ideologisk plattform å bygge sin politikk på, sier Osnes.

Les mer om forbudet på dt.no.

Asgeir Osnes
Gruppeleder Drammen Venstre
Nestleder komite for byutvikling og kultur

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**