– Den røde steinen

Venstres Vera Lysklætt nekter å gi opp “den røde steinen” i Hammerfest. Nå vil hun ta saken til Trond Giske.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

– Det er helt meningsløst at arrangement av denne typen ikke skal være tillatt. “Den røde steinen” i Hammerfest er en hyggelig begivenhet som skaffer penger til veldedige formål og slike er det mange av rundt omkring i landet, sier Lysklætt.

– Det er ikke lenge siden Lotteritilsynet ville forby andeløp, nå er det den “røde steinen” de er ute etter, fortsetter Lysklætt.

Lotteritilsynet argumenterer for et forbud fordi denne typen lotteri er ukjent. — Vel, da bør de gjøre seg kjent med den, fortsetter Lysklætt.

– Det burde heller ikke være noe problem å lage et regelverk som passer til dette lotteriet, hvis Lotteritilsynet mener det er nødvendig. Man kan sette en maks grense for hvor stor omsetning man skal ha, at initiativtakeren er en frivillig organisasjon og at alt overskudd går til et veldedig formål, forklarer Lysklætt.

– Jeg vil invitere Giske til Hammerfest, slik at han selv kan se at “den røde steinen” kun er et hyggelig arrangement som i tillegg generer inntekter til veldedige formål — i år skal inntektene gå til barneavdelinga ved Hammerfest sykehus og det er jo veldig bra. Lotteritilsynet må gjerne stille med en representant de også, avslutter Lysklætt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**