Verdens mest miljøvennlige transportmiddel
Det er behov for å revidere trafikkreglene som gjelder for syklende. Regelverket er i dag er uklart, og det nedprioriterer fremkommeligheten for de som velger sykkel som transportmiddel.
Sykler du på sykkelvei, har du i dag vikeplikt for all trafikk på kryssende veier. Det hindrer effektiviteten for sykkeltransporten. Hovedfartsårer for sykkeltrafikk bør tilrettelegges slik at syklister har forkjørsrett, slik det er i Danmark og Tyskland.
Gående og syklende er to ulike trafikkantgrupper. I byområder må det lages egne traseer for syklende. Det må tilrettelegges for sykkeltrafikk i bymiljøer for å øke fremkommeligheten.
Skilting og merking av sykkelveier og sykkelfelt blir ofte nedprioritert og fører til uklarheter i trafikkbildet. En oppgradering er et viktig signal om at samfunnet ønsker at folk bruker sykkel, og det øker trafikksikkerheten.
Ved utbygging av sykkelparkeringsanlegg i tilknytning til kollektivårer, øker bruken av kollektivtransport.
Det er et stort potensial for økt bruk av sykkel. Over 40 % av alle enkeltreiser med bil er på under 5 kilometer. I følge Transportøkonomisk institutt er den samfunnsøkonomiske nytten av et sammenhengende gang- og sykkelveinett trolig fire-fem ganger større enn kostnadene, og har høyere lønnsomhet enn de fleste veiprosjekter.
Sykkelbruk er godt for miljøet. Det bedrer folkehelsa. Det bidrar til økt fremkommelighet i byområder. Og ikke minst gir bruk av sykkel stor individuell frihet for den som ønsker et rimelig og effektivt transportmiddel.
Forslagsstillere:
Dag Vige (Kristiansand Venstre)
Stein Inge Dahn (Mandal Venstre)