Vi trenger et bedre togtilbud

Venstres Guri Melby er klar på at samferdselsminister Liv Signe Navarsete nå bør lære av hva som skjer med den svenske jernbanen. — Senterpartiet bør ta et oppgjør med det ideologiske trangsynet som har fått dominere denne regjeringen, også når det gjelder jernbanen. Det har forhindret et bedre togtilbud for passasjerene, og Navarsete bør se til sine partifeller i Sverige for råd, mener Guri Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Denne saken finner du også på Adressa.no.

Guri Melby

Forrige uke gikk den svenske regjeringen inn for å avvikle togmonopolet gradvis, og slippe private aktører inn på markedet i større grad. Den svenske samferdselsministeren Åsa Torstensson kommer fra Senterpartiets søsterparti Centern. – Ola Borten Moe bør i det minste si klart ifra om potensiale for effektiv og kundevennlig drift av tog i Sør-Trøndelag, sier Melby.

Bedre tilbud med anbud

Det er liten tvil om at passasjerene får et bedre tilbud ved å bruke et anbudssystem. Dette kan vi tydelig se på Gjøvikbanen. Gjennom dette anbudet fikk man på plass 40 prosent flere avganger, bedre komfort, tilrettelegging for funksjonshemmede og mer moderne vogner — for samme offentlige støtte. Det er kundevennlig, effektivt miljøarbeid og god samferdselspolitikk i praksis.

Kundens behov fremfor ideologi
– Det viser at den rødgrønne avvisningen av anbud er rent ideologisk motivert, og ikke pr aktisk eller økonomisk begrunnet. Jeg synes det er uansvarlig av regjeringen ikke å videreføre nødvendige moderniseringstiltak innenfor jernbanen i Nasjonal Transportplan. Dette er en av grunnene til at toget fortsatt akterutseiles i forhold til andre tilbud, hvor fokuset på kundens behov står sterkere, sier Melby (V).

Melby mener Rørosbanen og Trønderbanen er en åpenbar førstekandidat for konkurranseutsetting, men vi mener at også andre strekninger kan forbedres ved hjelp av anbud. — For eksempel bør Kongsvingerbanen vurderes tidlig. Og jeg er overbevist om at mindre baner som Meråkerbanen og Raumabanen kunne få en nødvendig renessanse med konkurranse i sporet, sier Venstres stortingskandidat i Sør-Trøndelag.

Nordisk satsing
Melby (V) mener det er positivt at NSB nå etablerer seg i Sverige etter at svenskene åpner for konkurranse også på langdistansestrekninger. — Det er flott at vi får selskaper som opererer i større deler av Skandinavia. Det k an bidra til en viktig nordisk dimensjon i togsatsingen, avslutter Venstres Guri Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**