Ukas navn: Rune Johnsen

Rune Johnsen er daglig leder i Røros Idrettslag og interessert i lokalpolitkk, idrett, jakt og friluftsliv. Han er relativt fersk lokallagsleder i Røros Venstre, og ble medlem i partiet fordi Venstre står for en politikk med størst mulig frihet for enkeltmennesket og samtidig et sterkt sosialt ansvar. Rune er ukas navn.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Kort om Rune Johnsen

Rune Johnsen

Rune Johnsen bor i bygda Feragen utenfor Røros der han flyttet med familien fra Oslo våren 2001. Han er 45 år og opprinnelig fra Bergen. Rune er gift med Hege Ødegård som er interiørarkitekt i designbyrået Form til fjells. Sammen har de datteren Marie på 9 år. Rune jobber som daglig leder i Røros Idrettslag på 5.året. Interesser er lokalpolitikk, idrett, jakt og friluftsliv.

Foruten å være lokallagsleder er Rune medlem av hovedutvalg for kultur, Feragen fjellstyre, styremedlem i Feragen bygdalag, Røroshallen Eiendom og en rekke andre verv.

Hvorfor er du medlem av Venstre?

– Jeg er politisk fersking. Ble medlem av Venstre i 2008 da jeg ble valgt som lokallagsleder i Røros Venstre. Som innflytter er det viktig for meg å bidra til å utvikle lokalsamfunnet. Å engasjere seg i lokalpolitikken er et viktig bidrag i så måte. Jeg har raskt funnet meg til rette i partiet. Dette har å gjøre med at det står for en politikk med størst mulig frihet for enkeltmennesket og samtidig et sterkt sosialt ansvar.

Hvilken sak er du mest opptatt av akkurat nå, og hvorfor?

– Bygginga av ny flerbrukshall på Røros i samarbeid mellom kommune, næringsliv og idretten. Røros er lansert som helsebyen på fjellet og fyrtårn i nasjonal reiselivssatsing. Hallprosjektet innebærer unike nye muligheter for tilrettelegging for fysisk aktivitet og forebyggende helsearbeid som et supplement til behandling. En ny flerbrukshall sammen med øvrige investeringer i lokalt reiseliv gi grunnlag for økt verdiskaping lokalt.

Hva er den største utfordringen i ditt lokalmiljø?

– I lokalpolitikken på Røros er det lite politiske konflikter. Det er stort sette enighet om de gode sakene og å få realisert disse innenfor en stram kommuneøkonomi. En stor utfordring i tida framover er å sikre driften ved Røros sykehus etter 2010 da ortopedien er vedtatt flyttet til Trondheim.
[b]
Hvordan tror du Venstre skal vinne valget i 2009?

– Holde et høyt fokus på sin flaggsaker i neste Stortingsperiode, å ta steget over i lavutslippssamfunnet, å bygge kunnskapssamfunnet og å reformere velferdssamfunnet. Ellers er vi i Røros Venstre veldig fornøyd med at Guri er Venstres 1.kandidat i Sør-Trøndelag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**