Regjeringa svekker lokaldemokratiet

Regjeringen foreslår nå å avslutte forsøkene med direkte ordførervalg. – Dette er en svekkelse av lokaldemokratiet, og nok et signal om at regjeringspartiene ikke prioriterer det lokale selvstyret, sier stortingskandidat Guri Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Guri Melby

Foto: Ole Morten Melgård

– For Venstre er det viktig at kommunene får frihet til å velge den løsningen som passer best i hver enkelt kommune. Jeg har svært vondt for å forstå hvorfor Regjeringen vil frata kommunene mulighet til å bestemme dette selv, sier Melby.

Stortingsmeldingen "Eit sterkt lokaldemokrati" er Regjeringens oppfølging av Lokaldemokratikommisjonens 2 NOU-er, men er på flere områder ingen styrking av lokaldemokratiet. Blant annet foreslår Regjeringen å avslutte forsøkene med direkte ordførvalg. Begrunnelsen er i hovedsak at man ikke kan fastslå at tiltaket fører til økt valgdeltakelse.

Venstre har 4 direktevalgte ordførere, som alle kommer fra kommuner som økte sin valgdeltakelse i 2007. – Selv om ordningen ikke har fungert like godt overalt, så har vi gode erfaringer i mange kommuner der det har vært direkte ordførervalg. Og de kommunene som ikke har fått noe positivt ut av det, kan jo når som helst gå tilbake til gammel ordning, sier Melby.

-Dessuten er det ikke slik at økt valgdeltakelse alene skulle være målet for en direktevalgsordning i de kommuner som ønsker det. At kommunene selv står fritt til å velge løsning i dette spørsmålet må jo være et selvstendig poeng i en melding som heter "Eit sterkt lokaldemokrati", sier Melby.

Politiske skillelinjer og partienes profil varierer rundt omkring i landet, og mange steder vil det være positivt å la folket bestemme ordfører i stedet for at politikerne ordner opp i et så viktig spørsmål på bakgrommet.
-Venstre mener at det bør være opp til den enkelte kommune å avgjøre om de ønsker direkte valg på ordfører og varaordfører, og har lagt inn forslag om dette i meldingen. Et direkte ordførervalg gir mer makt til velgerne, og det gir større legitimitet til den som velges, avslutter Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**