Partienes nye klær

Det er tydelig at det er valgår i år, og mange partier har behov for å skifte ut sin politiske garderobe. Senterpartiet prøvde på landsmøtet å riste av seg den rød-grønne kappen og vrenge sitt politiske antrekk fra denne regjeringsperioden. Men de skal likevel gå til valg på det samme regjeringsalternativet. Det henger ikke helt sammen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

V i siget

Foto: Nationen

Det var selvsagt en del bra politikk i det Sp valgte å løfte fram rundt landsmøtet. Skulle tro de hadde begynt å lytte til Venstre. Nei til heldagsskole – heller flere lærere og bedre kvalitet i de skoletimene vi allerede har. Flere lærere, bedre lærerutdanning og bedre videreutdanning for lærerne har vært Venstres budskap i hele denne stortingsperioden. I hvert budsjett og ved hver anledning har vi fremmet forslag om nettopp dette, men Sp har vært bundet på hender og føtter av SV og har stemt i mot i Stortinget. Det er tydelig at Sp nå føler seg ukomfortable med den SV-skolen de er med på å forvalte.

Sp skal også satse på småbedrifter. Det har Venstre gjort lenge, og vi har utarbeidet en politikk for gründere. Venstre mener det er et hovedsatsingsområde fordi fellesskapet i framtida er så avhengig av nyskaping og kunnskap. Dette henger også sammen med forsking og høyere utdanning. Derfor må gründere også få de samme sosiale rettigheter som andre borgere. Men dette har ikke det nådd fram til Sp i regjering før nå som det er valgår.

Sp skal igjen hente fram miljøpolitikken fra renseriet. Veldig mange husker den gang vi sammen satt i regjering, Venstre med miljøvernministeren, og hvor vi ble tvunget til å gå av fordi vi ikke ville svekke miljølovgivingen. Etter å ha sittet i en regjering som er avkledd på miljøpolitikk og presset av Venstre og andre til et klimaforlik, praktisk talt gitt opp fornybar energi og holdt i en miljøpolitisk tvangstrøye, skal Sp nå kle seg i grønt igjen.

Det er tydelig at Sp føler behovet for å reorientere seg mot sentrum. Her finnes derimot allerede Venstre som har stått ved en framtidsrettet sentrumspolitikk i tiår — uavhengig av vær og vind. Venstre trenger ikke ny kleskolleksjon. Vi har en kjent og fornyet garderobe som viser at velgerne kan stole på hva vi står for. Slik de kunne da vi også satt i regjering.

Sindre Westerlund Mork
2. kandidat for Østfold Venstre