Rapport om billettsystemet Flexus behandlet i bystyret

– Det ny billettsystemet er både en kvalitetsmessig, systemmessig og kostnadsmessig skandale. Problemene har vært varslet underveis, og forsinkelsene har vært store, sier Venstres gruppeleder Ola Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Ola Elvestuen

Foto: Sveinung Bråthen

– Prosessen har vært dårlig, men prosjektet vi sitter igjen med er det mest alvorlige. Driftskostnadene knyttet til det nye systemet er høyere enn det gamle, mens utgangspunktet var at man skulle spare penger, fortsetter Elvestuen.

– Det er all grunn til å reise kritikk mot håndteringen av Flexus-saken fra tidligere byråd Peter N. Myhre sin side. Billett-saken har pågått i mange år og Peter N. Myhre har som byråd i seks år ikke tatt grep i forhold til innføringen av billettsystemet, og han har heller ikke informert bystyret om at det her var et problem, sier Elvestuen.

– Det var klokt av tidligere byråd Peter N. Myhre å gå av for noen uker siden, fortsetter Elvestuen. — Vi kommer ikke til å støtte mistillitsforslaget fra Rødt, SV og Ap mot byrådsleder Erling Lae. Hadde vi ment at saken hadde slike dimensjoner at også byrådslederen måtte gå, ville vi lagt frem forslag om dette selv.

Elvestuen understreker at Venstre nå vil konsentrere seg om å fortsette kollektivsatsingen i Oslo, og få på plass et fungerende nytt billettsystem.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**