Verdifull praksis

– Mye av årsaken til frafall i videregående finnes i grunnskolen, derfor må vi har større rom for utplassering i arbeidslivet og praktiske tilvalgsfag i ungdomsskolen, sier Venstres tredjekandidat Marit Foss Sundseth fra Meldal, som nå har sendt brev til kunnskapsministeren om saken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Marit Foss Sundseth

Foto: Avisa Sør-Trøndelag

– Det er mye snakk om frafall i videregående skole for tida. Det er nok mange grunner til at det er slik, men det er svært sannsynlig at noe av årsaken finnes i grunnskolen. I videregående får mange endelig litt kontakt med praktisk arbeid – etter en vandring i et, for enkelte, altfor komplisert og teoritungt landskap. Men da kan det være for sent, sier Foss Sundseth.

For noen år siden hadde elevene i ungdomsskolen tilbud om et praktisk tilvalgsfag, men dette er nå tatt bort og alle må velge enten et nytt språk eller fordypning i norsk eller engelsk. – Er dette lurt i forhold til de elevene som har problemer med å fordøye teorien de allerede strever med? spør Foss Sundseth.

Noen skoler tilbyr også utplassering i yrkeslivet for enkelte elever. Det kan for eksempel være på gårdsbruk, der elever kan bruke andre egenskaper (og muskler) enn inne på skolen. Det finnes solskinnshistorier om denne ordningen, men nå kan det bli slutt på dette. Loven sier nemlig at elevene skal ha oppfølging av pedagogisk personale hele tiden. Bondens kunnskap og veiledning må altså suppleres med en person ansatt av skolen. – Mestring er et ord som brukes ofte i skolesammenheng; "det er viktig at alle føler mestring på noen områder". Hva med dem som knapt har kjent på denne følelsen i skolen, men som endelig får denne tilfredsstillelsen i møte med praktisk arbeid? Kan det ikke være slik at eleven som har litt utplassering i arbeidslivet får mer ut av den tradisjonelle skolegangen også? spør Foss Sundseth, som framhever at mestring på ett område smitter over på andre arenaer.

– Her bør det forandres noen lover og regler, slik at ordninger som fungerer godt kan opprettholdes. I mellomtiden kan kanskje Fylkesmannen bruke ressursene på andre ting enn å avdekke slike "lovbrudd" i kommunene? sier Foss Sundseth, som har sendt brev til kunnskapsministeren hvor hun ber han se på om ordningen med utplassering i arbeidslivet kan fortsette.

Årsmøtet i Sør-Trøndelag Venstre vedtok 7. februar følgende tillegg til Stortingsvalgprogrammet, som også har fått gjennomslag i landsstyret i Venstre:
"Venstre foreslår at det gjeninnføres praktiske tilvalgsfag i 8.-10. klasse. Skolen må få frihet til å ha fokus på den enkelte elevs egenskaper og behov, framfor pålagt antall timer teoretisk undervisning. Samtidig må ordningen med utplassering i yrkeslivet forenkles slik at elever med behov for alternativ opplæring skal få det".

Brev til kunnskapsministeren

Det er en kjennsgjerning at grunnskolen er for teoritung for mange elever, og at dette nok er en medvirkende årsak til frafall i videregående skole. Dette gjelder særlig gutter. I noen kommuner har en ei ordning med utplassering i arbeidslivet for enkelte elever. Det finnes mange solskinnshistorier om dette, men nå setter Fylkesmannen (i Sør-trøndelag) foten ned for dette opplegget. Loven sier nemlig at eleven skal følges av pedagog, og det sier seg sjøl at opplegget da ikke blir gjennomførbart. Er ikke bonden god nok veileder, og har ikke praksisen egenverdi? Det er mange bevis på at mestring på ett område har positiv virkning på andre områder. Eleven som har en dag i uka på en gård får nok mer ut av resten av skoleuka, enn om han ikke hadde dette praksistilbudet.

Venstre vil jobbe for å gjeninnføre praktiske tilvalgsfag i ungdomsskolen, og gjøre ordningen med utplassering i yrkeslivet enklere.

Hva mener kunnskapsministeren om denne problemstillingen? Hva vil han gjøre for at ordninger som fungerer godt kan fortsette?

Marit Foss Sundseth, Sør-Trøndelag Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**