— SV dreper mangfoldet

— SVs korstog mot alternativer til den offentlige skolen har nådd avskyelige høyder, mener Boye Bjerkholt, leder i Skedsmo Venstre. Han reagerer kraftig på at SVs landsmøte vil avvikle alle private skoler.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Skolebarn

Foto: Microsoft

— SVs problematisering av at én prosent av norske elever velger et annet alternativ enn den offentlige skolen viser at de har totalt misforstått de utfordringene som norsk skole står overfor, mener han.

— 99% av norske elever går i den offentlige skolen. Det er den suverent viktigste institusjonen i samfunnet for læring, sosial utjevning og kulturell utvikling. Derfor vil Venstre satse på den offentlige skolen, blant annet ved å bruke mer ressurser på lærerutdanning og videreutdanning av lærere. Men det er en total skivebom hvis man tror at man kan styrke den offentlige skolen ved å stenge alle alternativer. De private alternativene, som f.eks. Steinerskolen i Lørenskog, er med på å utfordre etablert tenkning, de gir mangfold og valgfrihet, og de gir en god utdanning for én prosent av norske elever, utdyper Bjerkholt.

Han mener SV vil gjøre den offentlige skolen en stor bjørnetjeneste om partiet skulle få gjennomslag for sin politikk.

— Når SV vil legge ned de private skolene, så ødelegger de for det mangfoldet som ikke bare gir valgfrihet for den enkelte, men som også er med på å gjøre den offentlige skolen bedre. Den offentlige skolen blir dårligere den dagen alternativene til den ikke lenger finnes, avslutter Bjerkholt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**