Utdeling av “reklame, nei takk” nedstemt

Forslaget om å dele ut “reklame, nei takk”-merker til alle kommunens husstander ble nedstemt i dagens formannskapsmøte. — Det er synd at ikke flertallet ville bli med på noe som kunne gitt et stort bidrag til å få ned papiravfallet, sier leder i Skedsmo Venstre, Boye Bjerkholt. Han oppfordrer nå alle til å dra ned på postkontoret for å hente merket selv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Det var SV, Senterpartiet, KrF og Venstre som sto bak et felles forslag om å bruke 22.000 kr av formannskapets post til å trykke opp “reklame, nei takk”-merker og distribuere dem sammen med informasjonsavisen Skedsmo Nytt. Helst ville de fire partiene reversere prinsippet i markedsføringsloven slik at uadressert reklame kun går til dem som har bedt om det, men da departementet satte foten ned, så de utdeling av “nei takk”-merker som en løsning.

— Hensikten er å gjøre det lettere for folk som ikke vil ha reklame, å reservere seg mot den. De fleste har postkassa rett inntil søppelkassa, og det er lett å flytte papir fra den ene kassa til den andre. Men det beste hadde jo vært om papirene aldri havnet i postkassa i utgangspunktet. Det er det “nei takk”-merkene er for, og det er derfor vi ville dele ut ett slik merke til hver husstand, utdyper Bjerkholt.

Forslaget fikk imidlertid kun fire stemmer og falt, etter at Fremskrittspartiet, Høyre og Arbeiderpartiet ikke mente at tiltaket var verdt å bruke 22.000 kr på.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**