Barnehage til alle!

– Opptaket til barnehagene i Bergen, som ble lagt frem i dag, viser at alle barn med lovfestet rett får plass. Dette uttaler tidligere oppvekstbyråd Hans-Carl Tveit som nå er Venstres gruppeleder i Bystyret. – Dette viser at arbeidet som ble lagt ned i barnehageplanen “1, 2, 3 – alle får bli med” i min tid som Oppvekstbyråd, har vært en suksess.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

– Det faktum at det også vil bli gitt tilbud om barnehageplass til et betydelig antall barn som ikke har en slik lovfestet rett til barnehageplass frem mot jul, er spesielt gledelig, fortsetter Tveit.

Barnehage

Målrettet arbeid lønner seg
Dette viser at målrettet arbeid gjennom en god planprosess har gitt resultater, mener gruppelederen. – Jeg var aldri i tvil om at det i løpet av året, som minimum skulle være mulig å gi barnehageplass til alle som hadde rett på det, fortsetter han. – De som ikke trodde den ambisiøse utbyggingsplanen som ble vedtatt i forige valgperiode ikke lot seg realisere tok heldigvis feil. Jeg har imidlertid hele tiden hevdet at dette skulle vi klare, forteller Tveit.

– Det vil nå være på sin plass at SVs leder Kristin Halvorsen og utdanningsminister Vegard Solhjell biter i seg de krasse utfallene de har hatt mot barnehageubyggingen i Bergen. Den offentlige utskellingen som undertegnede ble utsatt for i media av Halvorsen hadde det vært hyggelig å fått en unskyldning for, sier Tveit.

Alle barn i Søgne bør ha tilbud om barnehageplass.

Slipper å skjelle ut Bergen
– Jeg er spesielt glad for at med det gode arbeidet som ble lagt ned for å oppnå dette resultatet i forrige bystyreperiode, har fratatt SVs leder muligheten for å skjelle ut Bergen i talen sin til Landsmøtet denne helgen, avslutter Tveit.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**