Utfordrer SV om Lofoten og Vesterålen

– Venstre kan ikke delta i en regjering som starter oljeboring utenfor Lofoten og Vesterålen, sier Lars Sponheim. Foran SVs landsmøte til helgen, utfordrer han partiet til å innta samme posisjon.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

SV bør stille ultimatum om oljeboring i Lofoten og Vesterålen, mener Sponheim.

Foto: Audun Heskestad

Overfor Dagens Næringsliv (DN) understreker Sponheim at han har gjort det klart at Venstre kan forhandle om mye i en eventuell ny borgerlig regjering, men ikke om å åpne for oljeaktivitet i de mest følsomme områdene utenfor Lofoten og Vesterålen.

Må være tydelig
– Venstre går ikke med i noen regjeringsom som åpner for dette. Det har vi gjort klart for de andre partiene, som jeg har inntrykk av at de er innforstått med. SV burde gjort det samme, sier Sponheim til DN.

SV har varig vern av Lofoten, Vesterålen og Senja til behandling på landsmøtet 19.-22. mars. Men nestleder Audun Lysbakken har avvist å stille et slikt ultimatum i media.

Velgerne må få vite
I utkastet til nytt stortingsvalgprogram har Venstre gått inn for å innføre nasjonalparker til havs herunder varig vern i Lofoten og Vesterålen.

Venstres stortingskandidat i Troms og sentralstyremedlem Roar Sollied, mener Arbeiderpartiet og SV må tydelig tone flagg i saken.

- Arbeiderpartiet og SV må tydelig tone flagg om oljeboring i Lofoten og Vesterålen, sier Roar Sollied.

– Arbeiderpartiet og SV må tydelig tone flagg om oljeboring i Lofoten og Vesterålen, sier Roar Sollied.
Foto: Dagfinn Stefanussen

– Velgerne må få vite før valget hvor de står om oljeboring utenfor Lofoten og Vesterålen. Så lenge Arbeiderpartiet og Helga Pedersen ikke vil mene noe om oljeboring i Lofoten og Vesterålen før i 2010, setter de dette sårbare området i spill. Derfor er det på tide at SV stiller seg på samme side som Venstre i dette viktige klimaspørsmålet, sier Roar Sollied.

Les også
• 06.02.2009: Roar Sollied: – Feighet fra Arbeiderpartiet