Søppelproblemet i Midtbyen må løses

I Adresseavisen mandag var det store oppslag og bilder av en sterkt forsøplet Midtby nok en søndag formiddag. – Det er uakseptabelt at vi framstår som Europas søppelby, sier kommunalråd Jon Gunnes. Han mener det er penger som må til.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Jon Gunnes

– Det er politisk vilje og handling som kreves for å håndtere søppelproblemet i Trondheim Sentrum. Hvis vi har bevilget 5 mill kr ekstra til dette formålet så har vi løst problemet, sier Gunnes. Venstre hadde dette beløpet på sitt budsjettforslag for 2009. Rådmannen la i fjor høst frem en sak om dette i fjor høst, og det er penger og organisering av arbeidet som skal til for å løse problemet. – Nå samles det inn søppel og ryddes bare mandag-fredag. Det er klart vi må ha beredskap på dette også i helgene, sier han.

I tillegg har Venstre både lokalt og nasjonalt et ønske om at det innføres en emballasjeavgift for kiosker og matserveringer i Midtbyen for å finansiere rengjøringen. – For Venstre har det alltid vært et viktig prinsipp at forurenser skal betale, og nå er det på tide at også serveringsstedene tar sin del av ansvaret og sin del av regningen, sier Gunnes. – Holdningsskapende arbeid er kjempeflott, men dette gjøres best ved å vise frem byrommet rent og fint slik at folk skjønner at det er slik vi vil ha det, avslutter han.

Les mer om denne saken på Adressa.no.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**