Sammenslåing av kommuner

Lars Sponheim mener norske ordførere er så opptatt av sine godt betalte verv at de hindrer sammenslåinger av kommuner, skriver BT.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Alle norske regjeringer i nyere tid har arbeidet for færre og større norske kommuner. De har mislykkes alle som en. De siste ti årene har det bare vært fire kommunesammenslåinger i Norge. Hvorfor, spør BT?

– Ordførerne er så altfor glade i smørbrødene sine! Da må noen av oss andre politikere heve oss over dette og arbeide for en ny kommunestruktur, sier Lars Sponheim som selv har vært ordfører i Ulvik.

Les saken her

Harald Hove 1

Venstres gruppeleder i fylkestinget, Harald Hove, mener at kommuner med under 4000 innbyggere med få unntak er for små.
— Det blir nok nødvendig med mer eller mindre press, kombinert med lokkemidler fra sentrale myndigheter for å få redusert antallet småkommuner, sier Hove, som har tro på interkommunalt samarbeid som et godt alternativ for mange, til BT i dag.

Les mer i dagens Bergens Tidende.

Runar

Ungdomskandidat Runar Mæland tar et oppgjør med Liv Signe Navarsete (Sp), og mener hun ikke forstår lokaldemokratiet. – Senterpartiet har redusert seg sjølv til eit sneversynt parti som er mest opptekne av å sementera dagens gjeldande strukturar. Det er ikkje velferds-Noreg eller lokaldemokratiet tent med, skriver han på sin blogg.

Les hele innlegget her

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**