Forbud og formynderi

La det være helt klart: Vi er helt enige om at tobakksrøyking er svært skadelig, og er kjent med at over 7.000 dødsfall hvert år skjer som en direkte eller indirekte følge av røyking.. Dette er svært alvorlig. Samtidig er dette også er et område hvor vi mener det er gode muligheter til å forebygge hos den enkelte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Røyking forbudt

Foto: Microsoft

Mandag 16. mars behandlet Stortinget forslag om å forby synlig oppstilling av tobakksvarer. Venstre mener dette er med på å vise formynderstaten på sitt verste. Vi kan ikke gå god for dette, rett og slett fordi Venstre ikke tror det har noen effekt. Regjeringen som kommer med forslaget har heller ikke kunnet vise til at dette vil ha en effekt.

Dessuten går det vel en grense for hvor mye staten skal regulere og detaljstyre våre liv. Det er vel fremdeles lov å tenke sjøl?

Fra de rødgrønne har vi kunnet høre om at man er villige til å bruke alle mulige midler for hindre tilgang til tobakk. Hva er det neste man bør forby og hindre tilgang til? Sukkerholdige varer er jo skadelig, for ikke å snakke om alkohol, bilkjøring . Det er i det hele tatt risikofylt å leve. Man kan faktisk dø av det!

Vi må aldri komme dit at vi vil forby alt som er helseskadelig, alt vi er redd for, eller ta bort risiko for alle potensielle faremomenter som er i folks liv

Fra Venstres side ønsker vi å fokusere på at vi begynner å få nok av formynderstaten som skal regulere alle sider ved folks liv og frata vårt eget ansvar for hvordan vi skal leve våre egne liv.

Selvsagt vet vi at røyk er skadelig. Nettopp av den grunn må vi i stedet forebygge og legge til rette for forskjellige tiltak som bedrer folkehelsen. Dette mener Venstre er en bedre framgangsmåte enn at staten skal oppdra folk til det "perfekte" livet.

Kåre Pettersen

Vi mener vi nå er vitne til at vi får et regime hvor staten får mer og mer formynderrollen i våre liv, og hvor målet for hva som er et godt liv er den perfekte helse. Den store faren ved at staten og helsevesenet inntar denne formynderrollen for hvordan vi skal leve våre liv, er nemlig at det motsatte skjer. Vi blir en passiv gruppe mennesker som ikke vil være i stand til å tenke sjøl og ta ansvar for våre egne liv. Det er vel ikke det vi ønsker?

Som et siste apropos fra departementet: "Askebegre vil bare omfattes av det foreslåtte forbudet mot synlig oppstilling i den utstrekning slik oppstilling kan sies å innebære en oppfordring til kjøp og bruk av tobakksvarer"

Godt noen tenker på alt ..

Kåre Pettersen
Stortingskandidat Vestfold Venstre