NTP: – Positivt, men mangler viktige trafikksikkerhetstiltak

– Alt i alt er det mye positivt i Nasjonal Transportplan for Finnmark. Utbedring av E6 vest for Alta er vi mange som har stått på og jobba for lenge. Derfor er jeg glad for at vi nå skal kunne få en sammenhengende utbedring av E6’n av hensyn til trafikksikkerhet og næringslivet i nord. Allikevel mangler flere viktige tiltak, uttaler Venstres Vera Lysklætt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**


Hun sikter blant annet til at formuleringa om utbedring av Skarvbergtunnelen er altfor uforpliktende.

– Dette er en tunnel som er svært brannfarlig, med stor trafikk til og fra Nordkapp og Magerøya spesielt om sommeren og som Brannvesenet ved flere anledninger har varslet en stengning av. Den er den mest brannfarlige tunnelen i hele Nord-Norge. – Nasjonal Transportplan som ble lagt fram i dag gir ingen avklaring på når eventuelle tiltak kommer på plass slik at tunnelen tilfredsstiller dagens sikkerhetsstandard. – Det står at i perioden 2014-2019, dvs i slutten av denne transportplanperioden, er det aktuelt å prioritere statlige midler til Skarvbergtunnelen. Dette er altfor uforpliktende, mener Lysklætt.

Hun viser også til at Venstre i sitt alternative budsjett allerede for inneværende år har foreslått økte bevilgninger til Skarvbergtunnelen.

Hun er også undrende til om opplegget med bompengefinansiering av E6 kan være regningsvarende.

– Trafikkgrunnlaget er lite på deler av strekninga. Et opplegg med bompengefinansiering kan koste mer enn det smaker. Den totale kostnaden på prosjektet er på 1,2 milliarder — og det vil bli bevilget en milliard og 40 millioner kroner. Og, man ser altså for seg å ta inn resten på bompengeavgift i Alta, avslutter Vera Lysklætt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**