Natur, miljø og kultur – viktig også i strategisk næringsplan

Ragnhild Helseth har skrevet en kronikk vedrørende Kristiansund Venstre`s høringsuttalelse til strategisk næringsplan for Averøy og Kristiansund. Kronikken har tidligere stått på trykk i Tidens Krav.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Natur, miljø og kultur – viktig også i strategisk næringsplan

Kristiansund Venstre har gitt høringsuttalelse til Strategisk næringsplan for Averøy og Kristiansund, handlingsplan for 2009-2010. Vi har langt på vei gitt vår tilslutning til planen slik den foreligger, men har også pekt på noen områder som ytterligere bør betones.

Kristiansund og Averøy har rike ressurser knyttet til friluftsliv, idrett og kultur. Ressursene er i form av vakker natur og gode turmuligheter i begge kommuner. I Kristiansund finnes godt utbygde anlegg for breddeidrett og stor aktivitet innen kulturlivet. En kulturhusløsning ligger svært nær realisering. Venstre mener at kultur er et viktig satsingsområde for Kristiansund og Averøy i fremtiden, og likeså det å legge til rette for en høy livskvalitet for innbyggerne. Dette ut ifra målsettinger relatert til gründermiljø, kompetansearbeidsplasser, kulturbasert næring, arbeidsplasser for kunstnere/kulturarbeidere og optimalisering av livskvalitet for innbyggerne.

Kulturbasert næring:
Venstre gir sterk støtte til planene om å satse på kulturbasert næring. Reiseliv og etablering av virksomheter for kunstnere og kulturarbeidere er sentrale innsatsområder. Og fokus må rettes mot betydningen av aktiviteter innenfor det utvidete kulturbegrep med idrett, kunst og kultur; som opplevelse, som møteplass og for aktiv deltagelse for innbyggere og tilreisende i alle aldre.
Venstre vil nevne viktigheten av å se til overordnet kulturplan for Kristiansund kommune som er under utarbeiding. Der vil utfordringer, mål og handlingsplan for hele kulturområdet, inkludert kulturbasert næring, bli behandlet.

I reiselivssammenheng er spørsmål om hvordan vi tar vare på vår natur, forvaltning av miljø, kulturminner og arkitektur, med på å sette lys på viktige faktorer ved tilrettelegging for økt turisme. Dette berører også momenter som gjelder livskvalitet for innbyggerne.

Optimalisere livskvalitet
Å legge til rette for god livskvalitet strekker seg utover hva en strategisk næringsplan skal befatte seg med, men næringsvirksomhet kan ha innvirkning positivt og negativt. Det negative kan være hvis befolkningen belastes med støy, utslipp eller stor trafikk, eller at industriområder og infrastruktur legges slik at friluftsområder og nærmiljø forringes. Et eksempel er når det foretas inngrep i terreng på en skjemmende måte, som når arealer sprenges ut i fjell uten tilstrekkelig hensyn til landskapsform. En fremtidig utvikling av næringsarealer må sees i en helhetlig sammenheng der det tas hensyn til befolkningen og naturen samtidig som næringsinteresser ivaretas.

God livskvalitet for innbyggerne vil være med på å styrke næringslivet fordi vi lettere kan trekke til oss folk med kompetanse. Mye av verdiskapingen skjer i dag innenfor næringer der geografisk beliggenhet ikke er avgjørende. Det er den såkalte hjernekraften som er ressursen. Aktiviteter som gir adspredelse, påfyll av kreativitet og gode oppvekstmuligheter for barn og unge etterspørres vel så mye av jobbsøkerne. Området vårt har allerede i dag mye bra å tilby, og dette må styrkes videre.
Venstre mener at Kristiansund og Averøy sitt potensial for økt bolyst nettopp er knyttet til hva man har å tilby innbyggerne utover arbeidsplasser. Natur, miljø og kultur er derfor viktige element som må gis tyngde i strategisk næringsplan.

Kristiansund Venstre
Ragnhild Helseth