Kommentar: Bybane som klimanøkkel

Den arbeiderpartidominerte regjeringen har gjennom forslaget til NTP gitt beskjed om at staten ikke skal være med å ta et ansvar for å få til bybane på Nord-Jæren. Venstre er sjokkert og skuffet over regjeringens ansvarsfraskrivelse, skriver Per A. Thorbjørnsen og Helge Solum Larsen i denne kommentaren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Bybane

Foto: ?

Norsk Transportplan (NTP) 2010 — 2019 ble lagt fram på fredag. Rød-grønne politikere og representanter for næringslivet hyllet planen og lot begeistringens rus fritt utspille seg. I dag er det mandag. Blåmandag.
For hva våkner vi opp til? Et uklart finansiert Rogfast som ligger inne i siste del av perioden, et Ryfast-prosjekt som kan tolkes i hytt og pinevær, fire felts motorvei til Ålgård en gang etter 2013 og en delvis bompengefinansiert kort Eiganestunnel!

Det grunnleggende spørsmålet er: Har vi i Rogaland fått en plan som svarer til de enorme klimautfordringene vi på kort og lang sikt står overfor? Svaret er et rungende nei. En ting er at vi ikke har fått store helfinansierte tiltak på kort sikt, et annet, og betydelig viktigere element, er at det verken på lang eller kort sikt er et forpliktende klimareduserende tiltak.
Vi er fornøyde med at det er noe økning i satsingen på jernbane på det sentrale Østlandet, og kollektivtransporten loves økte rammer gjennom den såkalte belønningsordningen. Men det hjelper sørgelig lite her på Nord-Jæren. Det er ingen forpliktende tiltak om bybanen på Nord-Jæren. Det er planens store, store svakhet. Det lukter eksos lang vei av planen.

Den arbeiderpartidominerte regjeringen har gjennom forslaget til NTP gitt beskjed om at staten ikke skal være med å ta et ansvar for å få til bybane på Nord-Jæren. Venstre er sjokkert og skuffet over regjeringens ansvarsfraskrivelse. Stavanger kommune gjorde et historisk vedtak i høringsuttalelsen til NTP. Stavanger prioriterte bybanen som det viktigste prosjektet. Fylkeskommunen på sin side leverte en høringsuttalelse som listet opp alle aktuelle prosjekter. Regjeringen har gitt sitt svar og svaret er vei, vei, vei. Det er bybanen som er det viktigste samferdselstiltaket for å løse transportutfordringer på Nord-Jæren. Bybanen flytter trafikk fra privatbil til kollektiv. Bybanen vil lette trykket på veinettet og gjøre framkommeligheten for nytte- og gjennomgangstrafikken mye bedre. Bybanen er også det eneste tiltaket som kan bidra til å nå målsettingene om reduserte klimagassutslipp fra transportsektoren.

Da statsbudsjettet var til behandling i desember var SVs Hallgeir Langeland klar på at de bevilgede prosjektmidlene til bybanen var et klarsignal på statlig ansvar og medvirkning. Nå knapt tre måneder etter, har regjeringen forlatt dette ansvaret. Det holder rett å slett ikke mål. Regjeringen har valgt å plassere ansvaret for bybanen hos fylkeskommunen og la den havne i konkurranse med små og store prosjekt fylket rundt. Om det vil komme noen reell økt økonomisk ramme er det ikke gitt forpliktende signaler om. Når NTP kommer til behandling i Stortinget vil det måtte foreslås mer forpliktende statlig medvirkning. Her hviler det stort ansvar for stortingspolitikere fra Rogaland. La oss nevne kort en utfordring til: Nytt spor gjennom Drangsdalen må på plass!

Slik planen nå framstår kan vi raskt risikere følgende scenario for 2020 på Nord-Jæren: Rogfast og Ryfast er ferdig bygget på bompenger, vi har fire felts motorvei fra Ålgård til Randaberg. Vi har ingen bybane fra Lervik til Sandnes Øst og flyplassen. Klimautslippene fra veisektoren vil være verre enn noensinne. Vi har så langt fått en Nasjonal Transportplan som glemte klimautfordringene.

Bybanen er helt nødvendig for å nå målsettingene i det inngåtte klimaforliket på Stortinget. Regjeringspartiene deltok i forliket. Klimahensynene tilsidesettes når man kun prioriterer veier i et fylke som Rogaland. Vi mener at regjeringspartiene med dette bryter med klimaforliket.

Som om ikke utfordringene var store fra før har regjeringen valgt å legge inn delfinansiering av stamveiprosjekter som E39 Eiganestunnelen under forutsetning av at minst halvparten dekkes av lokale bompenger. Dette er en helt ny situasjon som altså sørger for at stamveiprosjektet også skal konkurrere om plass i de lokale bompengefinansierte veipakkene. Regjeringen har valgt å ikke fullfinansiere Eiganestunnelen. Om det i denne situasjonen er rett å bruke av de lokale bompengene til dette formålet, og dermed svekke miljø- og kollektivvinklingen ytterligere, vil måtte bli en egen diskusjon. Med et slikt opplegg har regjeringen også gjort Eiganestunnelen usikker og det er lite trolig et prosjekt som kan igangsettes i første del av NTP-perioden. Vi har faktisk også fått tid nok til å planlegge dette prosjektet som lang tunnel, slik at det tar de miljøhensyn Venstre i Stavanger har foreslått.

Mens NTP blant annet var ment for å løse de store transport- og klimautfordringene på Nord-Jæren, har vi kun blitt tildelt nye utfordringer. Køen av biler på motorveien vil ikke avta som en følge av NTP, tvert om. Planen fører få over fra privatbil til buss! For miljøet og framtiden var ikke NTP godt nytt.
Bybanerealiseringen var nettopp det enkelttiltaket som kunne legitimere Rogfast, Ryfast og mer fire felts motorvei både for å takle dagens transportutfordringer og morgendagens klima- og arealplanlegging. Uten Bybanen på plass er det sannelig et spørsmål om vi tåler mer veier, tunneler og privatbilisme.

Regjeringen har ikke beskrevet bybane som nøkkel for å redusere klimautslippene på Nord-Jæren. De har knapt beskrevet den som et realistisk framtidsrettet mål. Derfor er det ikke mulig ut fra et miljøperspektiv å være fornøyd med Norsk Transportplan 2010 — 2019.

Denne kommentaren har også stått på trykk i Rogalands Avis her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**