– Uten bygging av Ringeriksbanen mellom Hønefoss og Oslo vil man fortsatt ha unødvendig lang reisetid mellom landets to største byer. Jeg tror ikke regjeringen har skjønt hvor viktig dette prosjektet er for miljø og næringsliv, sier Torleif Dalseide, leder i Forum Nye Bergensbanen. – I følge Jernbaneverket vil Ringeriksbanen alene gi 930 000 flere togreisende årlig, poengterer Dalseide. Han mener persontrafikken på Bergensbanen står i fare på lang sikt uten Ringeriksbanen.
– Hvilken jernbane vi skal ha mellom Bergen og Oslo i 2020 blir avgjort de neste månedene. Vi trenger næringslivet langs Bergensbanen med på laget for å legge stort nok trykk på Stortinget, sier Eide og Paarup Michelsen. De arbeider nå med en kampanje rettet mot næringslivet.
– Må starte neste år
– Det blir ingen Ringeriksbane med regjeringens forslag om bare å bevilge 577 millioner kroner til uforpliktende planarbeid en gang i fremtiden. Prislappen er tross alt 7 milliarder. Hvis Ringeriksbanen skal bli ferdig innen 2020, må prosjekteringen starte i 2010 og byggingen senest i 2015, krever Paarup Michelsen.
– Klimakrisen forplikter oss til å prioritere samferdselssprosjekt som får flere til å reise miljøvennlig, sier Eide. Venstre går til valg på 4 timers reisetid mellom Bergen og Oslo for å gjøre banen konkurransedyktig med fly og bil.
– Svikter både miljøet og næringslivet
– SV kunne vært en miljøgarantist i den rødgrønne regjeringen, men har sviktet når det virkelig gjelder, sier Eide og Paarup Michelsen. Nasjonal Tranportplan var siste miljøeksamen for SV, men de får strykkarakter av Venstrepolitikerne.