Gi ditt bidrag til vår valgkamp!

Alstahaug Venstre trenger din støtte til et ekstra løft i valgkampen. Ingen bidrag er for små og ingen for store. Du kan velge om du vil øremerke midlene til Alstahaug Venstre, eller om du vil gi bidraget ditt til Venstres hovedorganisasjon.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Gå inn på www.venstre.no/skjema/donasjon og gi ditt bidrag til vår valgkamp. Hele beløpet du donerer kommer til oss i Alstahaug Venstre. Organiseringskostnadene dekkes av Venstres hovedorganisasjon. Ingen beløp er for små, ingen for store:-)

Venstre legger vekt på å opptre uavhengig av særinteresser. Derfor tar vi ikke imot bidrag fra lobbyorganisasjoner. Vår valgkamp er finansiert ved hjelp av bidrag fra enkeltpersoner som har tro på politikken vår. Ditt bidrag er en støtte til Venstre og vår politikk, der vi særlig legger vekt på miljø, skole, småbedrifter og sosialt ansvar.

Regelverk for økonomiske bidrag til politiske partier

Den såkalte Partiloven legger rammene for økonomiske bidrag til politiske partier. Bidragsytere skal identifiseres med navn og postadresse, men Venstre offentliggjør ikke navn på bidragsytere som gir mindre enn kr. 10 000,-.

For øvrig gjelder bl.a. følgende:

§ 17. Adgangen til å motta gaver
1: Det er tillatt for alle å gi bidrag til politiske partier med de begrensninger som følger av bestemmelsen her.
2: Politiske partier kan ikke motta bidrag dersom giveren er ukjent for partiet (anonyme bidrag). Slike bidrag tilfaller statskassen.
3: Politiske partier kan ikke motta bidrag fra:
a) rettssubjekter under statens eller annen offentlig myndighets kontroll,
b) utenlandske givere, det vil si privatpersoner som ikke er norske statsborgere eller som ikke oppfyller vilkårene for å ha stemmerett ved kommunestyre- og fylkestingsvalg, jf. valgloven § 2-2, eller juridiske personer som er registrert i utlandet.
4: Med bidrag menes i denne bestemmelse enhver form for støtte som partiet vil være forpliktet til å innberette i medhold av § 19.

§ 20. Identifisering av bidrag og bidragsytere
1: Dersom en bidragsyter i løpet av perioden har gitt ett eller flere bidrag til partiets hovedorganisasjon som til sammen utgjør en verdi av 30 000 kroner eller mer, skal bidragets verdi og bidragsyterens identitet oppgis særskilt.
Det samme gjelder for bidrag til partiledd på fylkeskommunalt nivå som til sammen utgjør en verdi av 20 000 kroner eller mer, og for bidrag til partiledd på kommunalt nivå som til sammen utgjør en verdi av 10 000 kroner eller mer.
Bidrag til partienes ungdomsorganisasjoner følger reglene for bidrag til morpartiet på tilsvarende nivå.
2: Privatpersoner skal identifiseres med navn og bostedskommune. Andre bidragsytere skal identifiseres med navn og postadresse.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**