Garantist for sterkere kommuner

-Vi garanterer at vi vil flytte makt til kommunene. Flere oppgaver og mer penger til kommunene, bedre tjenester, færre øremerkinger, større fagmiljø som tiltrekker kompetanse er hovedstikkordene, sier Roar Sollied.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Venstre vil ved lov gjøre kommunene til det sterkeste forvaltningsnivået og øke oppgaveandelen og midlene fra 40% til over 50% av det som skal brukes i det offentlige. -Det er et svik mot distriktene å sitte og se på at småsamfunn forvitrer fordi man ikke klarer å holde kvalitet i tjenestene, sier Roar Sollied, som undrer seg over at noen vil garantere for at ingenting skjer.

Sollied påpeker at alderssammensetninga i småkommunene er urovekkende. På landsbasis vil det i 2040 være 65% flere over 65 år enn i dag, i mange kommuner langt mer. Vi må få ungdommen tilbake ved å tilby mer attraktive fagmiljøer og spennende arbeidsplasser i det offentlige. Det vil gi også gi mer optimisme og flere etablerere i næringslivet.

Sollied frykter at vi ender opp med at Staten styrer det meste, fordi kommuner går under. Det er allerede 7000 lovparagrafer som gjelder kommuneforvaltning. Kommunene må bli mer selvstendige for å kunne tilpasse oppgaveløsningene til egen virkelighet, til beste for sine innbyggere. -Vi må unngå forvitring, statliggjøring, storstilt privatisering og enorme skatteøkninger. Vi må styrke den helse, pleie og omsorg lokalt og overta noen av spesialisttjenestene, sier Roar Sollied.

Venstre vil ikke bruke tvang for å gjøre kommuner større, ei heller sette noe minstemål for hvor liten en kommune kan være. Venstre vil påvise nødvendigheten for tilpassing til framtidas utfordringer. Kommunene må bli i stand til å løse oppgaver og tiltrekke arbeidskraft. Status quo vil være ødeleggende for de oppgaver skal løses i framtida, mener partiet.

-Det er mye følelser og identitet forbundet til det etablerte, men kjærligheten til et sted kan vel ikke stoppe ved grenser mellom forvaltningsenheter, sier Roar Sollied.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**