Fergefri kyststamvei

Venstre på fylkestinget vil få fortgang i arbeidet med å få på plass en fergefri Kyststamvei mellom Bergen og Stavanger, og mener fylkestinget snarest må ta stilling til trasé. — Det viktigste å få kommet i gang med er strekningen Bergen-Stord, slår Anne-Beth Njærheim, Venstres medlem i samferdselsutvalget, fast.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Ferge

– Viktigheten av en fergefri stamvei har etter hvert blitt åpenbar for de fleste, mener Njærheim. — Vi mener dette prosjektet vil være verdifullt for hele Vestlandsregionen. I tillegg vil den knytte Bergen tettere sammen med regionen, påpeker hun.

Venstrepolitikeren mener kommunikasjon og samferdsel er nøkkelen til en videre utvikling av regionen, og at det derfor er prekært at fylkestinget snarest kan gjøre et vedtak som kan starte prosessen. — Debatten om fergefri kyststamvei har pågått for lenge, til tross for at løsningene har vært klare en god stund allerede, påpeker hun. – Det er mangel på politisk mot som gjør at man ikke har kommet lenger.
— Fylkesordføreren sa allerede i juni 2007 at startskuddet for E39 Hordfast hadde gått, minner hun om. — Men fremdeles venter vi i startgropen. Hva er det som holder igjen fylkesordføreren?

Anne Beth Njærheim

Finansiering: – Vi må prioritere
– Venstre mener staten bør bidra med størsteparten av finansieringen av kyststamveien, forteller Njærheim. Hun påpeker at samferdselsminister Navarsete 16. januar i år fortalte at dersom det er nødvendig med økte statlige midler til E39, ville hun vurdere det i neste Nasjonal Transportplan. — Det er åpenbart nødvendig med midler, påpeker Njærheim.
Njærheim mener Stortinget nå må vise at de vil satse på Kyststamveien i NTP, men innser at også fylket må bidra. Venstrepolitikeren mener man må tørre å se på mulighetene for en delvis bompengefinansiering. Men det viktigste er at Hordaland står samlet, mener hun.
– Det viktigste er at et samlet fylke mobiliserer for å få E39 realisert, understreker Njærheim. — Vi må makte å prioritere. Klarer vi ikke det, vil østlandsprosjektene stadig havne foran oss i køen, konkluderer hun.

Valg av trasé
Venstre tok allerede i sitt fylkestingsprogram et standpunkt om trasé, og mener traseen på østsiden av Tysnes og opp gjennom Fusa vil være den beste. — Rapporter fra Stord Næringsråd og NHO Hordaland viser det samme. Vårt forslag til trasé er til det beste for miljøet, næringslivet og for befolkningen i regionen, påpeker Njærheim.

I tillegg peker Njærheim på at en fergefritt Kyststamvei vil være svært verdifullt for hele Vestlandet. — Når Jondalstunnelen står ferdig og E39 Hordfast er bygget, vil regionene Bergen, Sunnhordland og Hardanger knytes langt nærere hverandre enn de er, noe som vil komme hele Hordaland til gode. Også Rogaland vil bringes nærmere, avslutter Njærheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**