Vil sikre skoleveien

– Vi må regulere trafikk og parkering slik at skoleveien tll elevene på Bekkelaget skole blir tryggere, sier bystyrerepresentant og nestleder i bystyrets kultur- og utdanningskomite, Kjell Veivåg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Kjell Veivåg

Veivåg har stilt spørsmål til samferdselsbyråden om muligheten for å innføre trafikksikkerhetstiltak i området.

– Særlig nå som det ligger mye snø, har skoleveien blitt utrygg. Det må vi gjøre noe med, sier Kjell Veivåg.

Her er brevet som er sendt til byråd for miljø og samferdsel:

TRAFIKKSIKKERHETSTILTAK VED BEKKELAGET SKOLE

Venstres bystyregruppe har fått en henvendelse fra foreldre til barn ved Bekkelaget skole, som forøvrig er en av Oslos største skoler med omlag 600 elever.

Bakgrunnen for henvendelsen er den utryggheten som dagens trafikksituasjon skaper for barna når de skal til og fra skolen. Hovedproblemet er knyttet til krysset på Holtet der det er 8 ulike innkjøringer, inklusiv den trikkelinjen som løper gjennom området.

Venstres bystyregruppe er kjent med at trafikkgruppen i FAU ved skolen har sendt brev til kommunen om dette spørsmålet . Gruppen har konkret bedt om at man gjeninnfører den ordningen som tidligere har vært utprøvd, nemlig at det ikke skal være tillatt å svinge inn fra Kongsveien til Marienlundveien i bestemte tidsrom som f.eks. mellom kl 08.00 og kl 09.00, i det tidsrommet da barna er på vei til skolen. Et slikt forbud vil medvirke til at trafikksituasjonen blir litt mer oversiktlig.

Venstres bystyregruppe har også fått henvendelser om den håpløse parkeringssituasjonen i veiene rundt krysset på Holtet. Disse veiene, som i utgangspunktet er svært smale og som i hovedsak har toveistrafikk, er i den senere tiden blitt tatt i bruk som parkeringsområder. Det skaper et uoversiktlig trafikkbilde og dermed også en utrygg skolevei. Dette er selvsagt spesielt ille i perioder med så mye snø som vi har nå.

Vi ber byrådet besvare følgende spørsmål:

1. Vil byrådet umiddelbart gjennomføre en vurdering av muligheten for å iverksette et svingforbud fra Kongsveien og inn i Marienlundveien på de tider av dagen da de mindre elevene går til og fra skolen og dersom man finner at det er et hensiktsmessig tiltak, sørge for at det blir tatt opp med politiet med sikte på rask gjennomføring?

2. Vil byrådet umiddelbart foreta en vurdering av parkeringsforholdene i de mindre veiene rundt krysset på Holtet? Dersom man finner at parkeringsforbud er et relevant tiltak, vil byråden da sørge for at dette blir gjennomført?

Oslo rådhus, den 9. mars 2009

Venstres bystyregruppe i Oslo