Skole og norsk er hovedredskap for integrering

-Gode norskkunnskaper og grunnleggende samfunnskunnskap skal være største felles multiplum for borgere i Norge, sier Roar Sollied, som framhever skolen som viktigste arena for integreringsarbeidet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Folkemengde

Foto: Microsoft

-Vi fremhever skolen som aller viktigste arena for integrering, sier Roar Sollied, som er deltaker i Venstres profilgruppe for utdanning og kultur, sammen med blant andre Odd Einar Dørum og Trine Skei Grande, som er sterke stemmer for en bedre integreringspolitikk.

Det bør legges mer vekt på integreringsarbeidet i lærerutdanninga, og innvandrerforeldre må få hjelp til å bli i stand til å støtte sine barn med skolearbeid/leksehjelp, mener Sollied, som vil sikre at flere voksne innvandrere deltar på norskkurs og at det blir obligatoriske avsluttende prøver på kursene. Han mener at de som gjennomfører kursene raskt, må honoreres.

Mentorordninger på arbeidsplassen vil også bidra til styrka norskferdigheter samtidig som det selvsagt styrker kvaliteten på arbeidet som skal utføres.

Venstre viser også til hva de frivillige kan gjøre for å styrke integreringen, som gjennom idrett og kulturaktiviteter, gjennom samtalegrupper og andre arenaer for kommunikasjon. Frivillige organisasjoner må belønnes for slikt arbeid.

-Integrering betyr å finne en trygg plass i samfunnet med de retter og plikter det medfører, ikke at noen på død og liv skal assimileres slik at alle blir like, mener Sollied. Han understreker likevel at et samfunn bygd på humanistiske prinsipper ikke skal akseptere forhold som kjønnslemlestelse eller tvangsekteskap selv om det er kulturelt eller religiøst basert.

-Norge har lyktes bedre med integreringa enn andre vestlige land, men det er mye ugjort. Skole- og boligpolitikken gjør en forskjell. Det flerkulturelle gir oss alle vekst og inspirasjon. Vi har alle mye å lære, vi er underveis hele tida, avslutter Sollied.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**