Solum Larsen er byutviklingspolitiker i Stavanger og stortingskandidat.
-Uten bybane lukter det eksos av denne planen, sier Solum Larsen. Han har tidligere hevdet at flere av de regionale veiprosjektene inn i storbyområdet må vurderes på grunnlag av om bybanen får støtte. -Vi har store utfordringer foran oss. Det vil ikke være kapasitet på veinettet til å ta unna den økte trafikkmengden de nye prosjektene utløser. Forutsetningen for at dette skulle ‘gå i hop’ var at betydelige deler av interntrafikken i storbyområdet ble løst ved hjelp av skinnegående kollektivtransport.
Klimamålene
Bybanen er nødvendig for å nå målsetningene i det inngåtte klimaforliket på Stortinget og Stavanger og Sandnes’ forpliktelser i ‘Fremtidens byer’. Byene skal redusere sine klimagassutslipp med minst 20 prosent innen 2020, og utslippene fra veitrafikken utgjør rundt 70 prosent av de totale utslippene.
-Regjeringen mener tydeligvis at staten ikke skal være med å ta medansvar for å nå klimamålene, det er nedslående.
Regjeringen har valgt å plassere ansvaret for bybanen hos fylkeskommunen og la den der havne i konkurranse med alle slags små og store prosjekt fylket rundt.
-Jeg er oppriktig i tvil om vi kan lykkes med den organiseringen regjeringen her ønsker.
E39
Som ikke utfordringene var store fra før har regjeringen valgt å legge inn delfinansiering av stamveiprosjekter som E39 Eiganestunnelen under forutsetning av minst halvparten dekkes av lokale bompenger. -Dette er en ny situasjon som altså sørger for at stamveiprosjekt også skal konkurrere om plass i de lokale veipakkene.
-Med dette opplegget er Eiganestunnelen usikker. Jeg er slett ikke sikker på at dette prosjektet kommer i første del av NTP-perioden. Vi har faktisk også fått tid nok til å planlegge dette prosjektet som lang tunnel, slik at det tar de miljøhensyn Venstre i Stavanger har foreslått.
-Om det i denne situasjonen er rett å bruke av de lokale bompengene til dette formålet er jeg slett ikke sikker på.