– Beslutningsvegring på togsiden

Venstres André N. Skjelstad er positiv til mange av forslagene i Nasjonal Transportplan som ble lagt fram i dag, men er skuffet over satsingen på kollektivtiltakene, særlig at elektrifisering av Trønderbanen blir skjøvet ut i tid. — Det regjeringen har forsøkt å selge ut som en offensiv miljøsatsing er realiteten kun et lite skritt i riktig retning, uttaler André N. Skjelstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

Skjelstad viser spesielt til elektrifisering og langdistansetrafikk på jernbanen.

Uforpliktende satsing på elektrifisering
– Regjeringens forslag inneholder mange gode prosjekter. Samtidig er viktige prosjekt for å korte ned reisetiden på lange strekninger foreslått skjøvet ut i tid. Forslaget til trafikkplan slår fast at "Ytterligere moderniseringstiltak, som for eksempel elektrifisering av Trønderbanen, vil bli vurdert i andre del av planperioden." -Dette er skuffende og lite offensivt, sier André N. Skjelstad. — Dette er et viktig miljøtiltak, og jeg beklager sterkt at elektrifisering bare vurderes.

Skjelstad poengterer imidlertid at det finnes flere gode tiltak i planen. — For eksempel er det positivt at det legges opp til anleggsstart på Nes bru. Men utover det er satsingen på E6 litt preget av klatting, mener stortingsrepresentanten.

Få moderniseringstiltak
Gjennom nasjonal transportplan legger regjeringen opp til å videreføre dagens ordning hvor NSB så å si har monopol på persontrafikk. -Jeg synes det er uansvarlig av regjeringen ikke å videreføre nødvendige moderniseringstiltak innenfor jernbanen gjennom økt bruk av anbud. Dette er en av grunnene til at toget er i ferd med å bli akterutseilt i forhold til andre tilbud, hvor fokuset på kundens behov står sterkere, uttaler Skjelstad.

– Regjeringen har også skrinlagt satsingen på OPS-prosjekter (offentlig-privat samarbeid) på vegene. Dette er skuffende, ettersom denne typen vegutbygging kan vise til vesentlig raskere gjennomføring enn tradisjonelle prosjekter, avslutter Skjelstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**