Votering om formannskapsmodell utsatt

Venstre, Kystpartiet og Rødt hadde forberedt et forslag om å avvikle parlamentarismemodellen i Troms, men det ble foreslått utsatt til junitinget. Småpartiene får trolig støtte av flere partier når de ønsker formannskapsmodellen tilbake.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Venstre, Kystpartiet og Rødt ønsker å fjerne parlamentarismen fjernet
og erstattes med formannskapmodellen i den polititske styringen av det
politiske arbeidet i Troms Fylkestinget.
Saken var fremmet for avstemming i fylkestinget i mars, men etter
innspill fra andre partier på fylkestinget vil det være behov for at
saken utsettes til juniforhandlingene. Forslagstillerne aksepterte
dette og fremmer saken igjn i juni.

-Venstre har aldri stemt for parlamentarisme i Troms. Oppgavevolumet i Troms tilsier ikke at vi trenger så mange heltidspolitikere, men det viktigste er at forvaltningsadministrasjonen ikke er bygd for parlamentarisme slik vi kjenner systemet på sentralt hold. Fylkesrådet stjeler hele fylkesadministrasjonen, mens man sentralt har egen administrasjon for Stortinget, sier Tone Rasmussen, som var Venstres representant under marssamlingen.

Rasmussen legger til at et lite parti hele tida opplever et demokratisk underskudd i forhold til reell deltakelse. -Venstre vil likevel forholde seg til det system som gjelder, og vi må søke posisjon også i det system flertallet velger, sier Tone Rasmussen.

Kommuneloven sier at det skal stemmes to ganger over systemskifte. Derfor tar Venstre opp saken i denne perioden, samtidig som set skal tas opp ved starten av neste periode, oktober 2011. Siste avgjørelse gjelder.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**