Vi kan bruke mer på samferdsel

-Det er positivt at landsdelens andel av samferdselsmidler er økt etter en periode med rekordlave tildelinger til Nord-Norge, sier Roar Sollied. Han mener det i realiteten dreier seg om en etterbetaling for uteblitte satsinger i tidligere år, og i en lavkonjunkturperiode er det nødvendig å bruke langt mer offentlige midler for å opprettholde sysselsettingen, heter det i en pressemelding om NTP.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Vi kan bruke mer på samferdsel

Det er positivt at landsdelens andel av samferdselsmidler er økt etter en periode med rekordlave tildelinger til Nord-Norge, sier Venstres fylkesleder i Troms, Roar Sollied. Han mener det i realiteten dreier seg en etterbetaling for uteblitte satsinger i tidligere år, og siden vi er inne i en lavkonjunkturperiode, er det nødvendig å bruke langt mer offentlige midler for å opprettholde sysselsettingen.

Sollied ønsker velkommen de satsinger som regjeringen melder for Troms og landsdelen. Han regnet på forhånd satsingen på Ramfjord-strekninga som bankers ettersom fylkeskommunen hadde topprioritert den. Han er spesielt fornøyd med en dobling av rassikringspotten og noe utbedring av bruer, flaskehalser på veiene og farledene innaskjærs. -Vi trenger trygge farleder, slik at vi kan få mer av gods over på kjøl og spare miljøet, sier Sollied. Han er også fornøyd med havnesatsingen i Gryllefjord og minner samtidig om den nye betydningen av solide stamnetthavner i nord, ikke minst siden isen smelter og åpner for en betydelig del av verdens skipstrafikk over Polhavet.

Sjø og luft også viktig
De nordligste fylkene kan ikke lene seg på jernbane og må derfor ha gode alternative løsninger både for privat og kollektiv trafikk, mener Roar Sollied. -Med store avstander blir både sjø og luft mer viktig. Samferdselsdepartmentet vil fortsatt kjøpe noen flyruter som ellers ikke klarer seg på kommersiell basis, og Sollied vil peke på et nytt behov mellom Bodø og Bardufoss etter omorganiseringen av Forsvaret.

Sollied vil også minne om at Tromsø by har en hurtigvoksende utfordring i forhold til biltrafikk, som i stor grad kan løses gjennom gode kollektiv løsninger. Det holder neppe med bare lokale avgifter og investeringer.

Mindre klatting
Venstre ønsker seg større sammenhengende prosjekter og unngå klattinger. Derfor er det beklagelig at Regjeringen har skrinlagt satsingen på OPS-prosjekter (offentlig-privat samarbeid) på vegene. Erfaring fra denne type samarbeid viser en halvering av tida for gjennomføring enn i tradisjonelle vegprosjekter, sier Venstres Roar Sollied, som ønsker å være med på de statlige prioriteringene i neste stortingsperiode.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**