Reparerer en uteblitt landsdelssatsing

Venstres stortingskandidat i Troms, Roar Sollied, har slett ikke noe i mot de satsinger som regjeringen legger fram for landsdelen, men de burde ha vært der allerede og skulle i rettferdighetens navn ha kommet uansett. Sollied savner mer fokus på vår rolle blant nordområdenasjonene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

– Nordområdepolitikken blir redusert til motkonjunkturpolitikk, der Nord-Norge selvsagt skal ha sin andel. Vi har bare fått 3% av samferdselsmidlene til landsdelen de siste årene. De forsinka milliardene skal gjøre regjeringens møte med nordnorske velgere lettere foran høstens valgkamp, mener Sollied.

Norge i front i nord
Venstre vil fokusere mer på utfordringer og muligheter knyttet til issmelting i Polhavet, som åpner nye maritime transportruter og nye olje- og gassressurser. Canada har bråvåknet og fører nå en aktiv politikk for å fremme sine arktiske interesser under mottoet "use it or lose it". Videre har EU-kommisjonen nylig lagt frem en “arktisk politikk.” Det samme har USA gjort. Nye utspill har med andre ord stått i kø, og dette skaper bevegelser i det geopolitiske bildet. Her er det både muligheter og utfordringer for Norge. Venstre vil også ha en mer aktiv politikk i forhold til Svalbardsonen.

Sollied mener dessuten at forholdet mellom Russland og Norge behøver økt oppmerksomhet. -Russland er vår største nabo, og vi må sammen finne gode løsninger både i forhold til handel, samferdsel og suverenitet, og vi må styrke utveksling av kunnskap og kultur, påpeker Sollied, som også ser at nordnorske institusjoner kan ha nasjonalt ansvar for noen av disse oppgavene.

Fornybar energi?
Sollied merker seg at olje- og energiministeren uteble. Det kan være at AP sliter med å flagge sin innerste drøm, å starte oljeutvinning utenfor den nordnorske kysten. Samtidig utelater man å løfte satsing på fornybar energi. Venstre ønsker ei framtid i landet og i Nord-Norge, der forskning på og utvikling av fornybar energi står i høysetet. -Det vil en gi en industri som overgår det vi klarer å få ut av den fossile industrien, og den vil vare. Det er den løsningen som gir arbeidsplasser, som gir ei bærekraftig utvikling, og som gir oss et Nord-Norge som er attraktivt for ungdommen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**