Regjeringens NTP med for lite miljøfokus

For Vestfold samfunnet hadde man grunn til å forvente en sterkere satsing på jernbane i Nasjonal Tranportplan (NTP) for 2010-2019. Håpet om en ferdig utbygd dobbeltsporet jernbane fra til Larvik innen 2019 er nå kun utopi, sier Venstres førstekandidat Kåre Pettersen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Tønsberg jernbanestasjon

Foto: Kåre Pettersen

Nå hadde regjeringen virkelig hatt mulighetene til å vise at de tar klimautfordringen på alvor, og lagt til rette for en storstilt satsing på jernbane i de tett befolkede områdene som fylkene Vestfold, Telemark Aust — og Vest Agder samt Rogaland utgjør. Dette kunne man gjort ved å satse på en mer helhetlig langsiktig løsning som f.eks. en satsing på en Sørvest bane. Nå skyves Eidanger-forbindelsen ut i tid, og Sørvest bane alternativet omtales knapt.

Når vi vet at transportsektoren står for mer enn en tredjedel av klimagassutslippene, burde man satset på en dobbeltsporet jernbane i neste 10-års periode. Vestfold Venstre ser utbygging av Vestfoldbanen som et viktig klima- og miljøtiltak.

En moderne dobbeltsporet jernbane vil også gjøre det mulig å utvikle et bedre lokaltogtilbud i Vestfold. Samtidig vil jernbaneutbygging bidra til en mer balansert vekst på Østlandet og utvikle et integrert arbeids- og utdanningsmarked, sier Kåre Pettersen videre.

Kåre Pettersen

Kåre Pettersen

En fullt utbygd dobbeltsporet jernbane fra Drammen gjennom Vestfold er anslått til å ha en kostnad på drøye 22 milliarder. Tar man med utbygging av en Grenlandsbane er anslaget totalt drøye 32 milliarder. Nå legger NTP opp til investeringer i størrelsesorden 9 milliarder, med andre ord en dekning som tilsvarer 28 % av totalt investeringsbehov.

Når det gjelder E-18 utbyggingen i fylket antydes at strekningene Gulli-Langangen og Bommestad-Sky forutsettes å starte i løpet av 2010-2019. Forrige gang myndighetene uttalte seg fikk vi vite at E-18 gjennom fylket skulle være ferdig i løpet av 2013. Det er derfor beklagelig at regjeringen nå ikke er tydeligere i sine planer. Når vi i tillegg vet at Statens Vegvesen ikke kan få sendt ut sine anbudspapirer for Bommestad-Sky før Stortingsproposisjonen har blitt behandlet, vitner det om en beklagelig trenering.

Selvsagt er det punkter i NTP det er grunn til å være mer tilfreds med. Bl.a. gjelder dette de uttalte planene om økt satsing på gang — og sykkelveier.

Når det derimot gjelder satsing på belønningsordninger for kollektivsatsing sier NTP ingen ting om Vestfold. Begrepet "Vestfoldbyen", som kan sees på som et stort felles arbeidsområde, gis ingen midler. I stedet benytter regjeringen mange ord om viktigheten av godt miljø, klima, areal og transportplanlegging.

Nå gjenstår den virkelig store testen som blir ved framlegging av statsbudsjettet. Først da får vi se hvor mye man føler seg bundet av NTP fra regjeringens side.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**