Personvernets status

Personvernets status ble idag debattert i Stortinget under behandling av Datatilsynets årsmelding.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

– Et sterkt personvern er avgjørende både for den enkeltes frihet og for demokratiet. Frihet forutsetter at vi vernes mot utilbørlig registrering, overvåking og annen inngripen i privatlivet, sa Vera Lysklætt under debatten.

Registreringsiver

Overvåkning - Personvern

Foto: Venstres bystyregruppe i Stavanger

En samlet komité deler Datatilsynets bekymring over en utvikling som går i retning av dårligere trygghet og liberal praksis når det gjelder innsamling og lagring av personopplysninger,Venstre er også glade for at komiteen er bekymret over en utvikling som går i retning av stadig mer registrering innen samferdselssektoren.

– Selv om vi er glade for at samtlige partier på Stortinget er bekymret over utviklingen, er vi ikke fornøyde. For selv om vi stadig får rapporter og undersøkelser som viser at personvernet svekkes, er det liten vilje til å iverksette politikk for å endre denne utviklingen.

I høst fremmet derfor Venstre et grunnlovsforslag om respekt for privatliv og hjem og beskyttelse av personopplysninger. Bakgrunnen for forslaget er at vi mener det er viktig at bestemmelser om personvern bringes opp på samme nivå i hierarkiet av rettsregler som bestemmelsene om ytrings- og informasjonsfrihet.

Grunnlovsfesting av personvernet
Det kan bare skje gjennom grunnlovsfesting. Vi har håp om at dette forslaget vil få støtte i Stortinget, selv om samtlige av Venstre forslag for å styrke personvernet har blitt nedstemt i denne stortingsperioden.

Venstre er selvsagt glade for at forslaget vårt om en personvernkommisjon ble fulgt opp i etterkant. Og i begynnelsen av januar i år la Personvernkomiteen fram sin utredning. Den gjennomgikk både status og utfordringer for personvernet.

Vera Lysklætt

Foto: Frode Fjeldstad

– Vi har lest denne utredningen med stor interesse — ikke bar fordi det var Venstre som initierte arbeidet, men fordi vi synes mange av forslagene er interessante og vi har derfor utfordret regjeringen til å følge opp utredningen med politiske tiltak. På helsesektoren mener vi det første regjeringen må gjøre er å foreta en gjennomgang av alle eksisterende helseregistre med et fokus på personvern. Vi har derfor fremmet forslag om dette allerede nå, sa Lysklætt

Datalagringsdirektivet
For to år siden fremmet Venstre et forslag om at Regjeringen ved en eventuell implementering av datalagringsdirektivet må sørge for at opplysninger ikke skal lagres i mer enn seks måneder. Forslaget fikk ikke støtte.

– Siden den gang har direktivet fått enda mer oppmerksomhet og flere har fått øynene opp for at dette direktivet vil kunne få stor betydning for den grunnleggende retten til å kommunisere anonymt, sa Lysklætt.

Venstre er bekymret for at en implementering av dette direktivet vil gripe inn i både personvernet og ytringsfriheten. Direktivet pålegger telefon- og internettleverandører å lagre trafikk- og lokaliseringsdata i minst seks måneder og maksimalt to år.

Formålet med direktivet er å bekjempe kriminalitet og terror.

– Venstre er enig i at personvern av og til må vike i kampen mot terror og organisert kriminalitet. Vi mener imidlertid at datalagringsdirektivet går alt for langt i å gripe inn i vanlige borgeres frihet. På denne bakgrunn fremmer vi på nytt forslag om at Regjeringen ved en implementering av datalagringsdirektivet må sørge for at opplysninger ikke skal lagres i mer enn seks måneder, avsluttet Lysklætt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**