Oppgitt over Giske

Gunnar Kvassheim er oppgitt over Trond Giskes krumspring for å forhindre politisk reklame på TV. I et leserbrev viser han til manglende prinsippiell begrunnelse for et fortsatt forbud mot politisk TV-reklame.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Av Gunnar Kvassheim, stortingsrepresentant

TV

Foto: Microsoft

Venstre er oppgitt over kulturminister Trond Giskes håndtering av spørsmålet om politisk reklame på TV. Vi er uenige i at forbudet mot politisk reklame opprettholdes. Det er ikke mulig å gi en god forklaring for hvorfor det skal være tillatt med politiske reklame i radio, på nettet og i aviser, men ikke på TV. Hva er den prinsipielle begrunnelsen for en slik forskjellsbehandling?

Det er etter Venstres mening mulig å få på plass politisk reklame også på TV kombinert med en regulering som hindrer at ett parti kan kjøpe opp all sendetid, samtidig som alle partier sikres et minimum av sendetid slik dette praktiseres i England. I stedet for å likestille alle medier og sikre ytringsfrihet i alle medier velger Giske en gammeldags sosialdemokratisk løsning, nemlig mer styring av NRK.

Det er meget forståelig at det er opprør i NRKs redaksjonelle rekker mot Giskes håndtering av denne saken. Vi kan leve med at statsråden opptrer prinsippløst i et viktig spørsmål. Det er langt verre at han stiller NRK i vanskelig situasjon.Mitt råd er at statsråden tar en hijab-sving så raskt som mulig, og nuller ut sin instruksjon til NRK. Uansett er ikke siste ord sagt i denne saken. Giskes grep ivaretar ikke de hensyn som er vektlagt i dommen fra den Europeiske menneskerettighetsdomstolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**