– Det beste hadde vært om man kunne snu prinsippet, slik at ingen fikk reklame i posten med mindre man selv ba om det. Men det har dessverre regjeringen satt en stopper for, og da må vi finne andre måter å stoppe uønsket reklame på, sier Bjerkholt.
Han tror at mange i dag bærer reklame rett fra postkassa til søppelbøtta, men ikke orker å ta bryet med å dra ned på postkontoret for å registrere seg som reklamemotstander for å få utlevert et klistremerke der det står «reklame, nei takk».
– For den enkelte betyr det ikke så veldig mye i og med at postkassa står inntil søppelkassa uansett, men om det blir enklere å reservere seg, så tror jeg mange flere vil benytte seg av denne ordningen. Det vil kunne gi store miljømessige besparelser, sier Bjerkholt.
De fire partiene ønsker å sette av 22.000 kr for å produsere et «nei takk»-klistremerke til alle husstander i Skedsmo. Da saken ble behandlet i hovedutvalg for kultur, miljø og landbruk, stemte imidlertid flertallet imot.
– Forslaget kommer opp til ny behandling i formannskapet neste uke. Da håper jeg at også de partiene som stemte imot vil se at dette er veldig lite penger i forhold til den effekten det kan ha på mengden papir som kastes i Skedsmo kommune, avslutter Bjerkholt.