Tenden viser spesielt til satsingen på kollektivtrafikken i byområdene og langdistansetrafikken på jernbanen.
Vil lete med lys og lykter etter kollektivmidler
– Belønningsordningen for kollektivtrafikken, som er regjeringens hovedverktøy for å øke kollektivandelen og redusere biltrafikken i byområdene, satses det alt for lite på. I tillegg er mange viktige prosjekter for høyere hastighet og redusert reisetid på jernbanen ikke prioritert. Det store kollektivløftet som mange er blitt forespeilet er dessverre uteblitt, legger hun til.
Belønningsordningen for kollektivtrafikken ble innført av Regjeringen Bondevik II og har blant annet bidratt til å realisere ordningen med "rullende fortau" i Oslo og Bussmetroen i Kristiansand. – Vi skal lete med lys og lykter for å finne midler for å gjøre dette bedre, sier Tenden.
Uforpliktende satsing på jernbane
– Regjeringens forslag inneholder mange gode prosjekter. Dessverre er InterCity-satsingen på Østlandet lite forpliktende. – Nå skal vi gå planen i sømmene og se om vi kan få noen av prosjektene på plass raskere, blant annet nytt dobbeltspor Oslo-Ski. Det haster å få togene på Østlandet i rute, påpeker Tenden.
Samtidig er mange viktige prosjekt for å korte ned reisetiden på strekningene Oslo-Bergen og Oslo-Kristiansand foreslått skjøvet ut i tid. Blant annet er Ringeriksbanen og Eidangerparsellen lagt mot slutten av planperioden. – Dette er skuffende og lite offensivt, sier Borghild Tenden og viser til at tiltak på disse strekningene kan gjøre toget i stand til å ta opp konkurransen med flytrafikken.
Få moderniseringstiltak
Gjennom nasjonal transportplan legger regjeringen opp til å videreføre dagens ordning hvor NSB så å si har monopol på persontrafikk, med unntak av Gjøvikbanen som ble konkurranseutsatt av Regjeringen Bondevik II. Gjennom dette anbudet fikk man på plass 40 prosent flere avganger, bedre tilrettelegging for funksjonshemmede og mer moderne tog for samme offentlige støtte.
– Jeg synes det er uansvarlig av regjeringen ikke å videreføre nødvendige moderniseringstiltak innenfor jernbanen gjennom økt bruk av anbud. Dette er en av grunnene til at toget er i ferd med å bli akterutseilt i forhold til andre tilbud, hvor fokuset på kundens behov står sterkere, uttaler Tenden.
Skrinlegger OPS
– Med dette legger regjeringen opp til det vi har sett resultatene av gjennom denne stortingsperioden, at bevilgningene økes uten at det slår ut på resultatene. Det har vi sett innenfor togtrafikken på Østlandet og innenfor trafikksikkerhetsarbeidet på vegene, legger hun til.
– Regjeringen har også skrinlagt satsingen på OPS-prosjekter (offentlig-privat samarbeid) på vegene. Dette er skuffende, ettersom denne typen vegutbygging kan vise til vesentlig raskere gjennomføring enn tradisjonelle prosjekter, avslutter Tenden.