– Dårlig miljøsatsing

– Det er gledelig at regjeringen i NTP satser på dobbeltspor til Arna fremfor biltunnel. Det sier Harald Hove, gruppeleder for fylkestingsgruppen til Venstre. Men han er skuffet over at så lite av midlene som er tiltenkt Hordaland er satt av til rassikringstiltak.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Harald Hove portrett

Hove gleder seg over at regjeringen med tydelighet signaliserer at man vil satse på dobbeltspor for bane, i stedet for biltunnel gjennom Ulriken. — Dette har Venstre kjempet for lenge, og ofte til kraftig kritikk fra regjeringspartiet AP, påpeker han. Han mener jernbaneprosjektet er et av få miljøtiltak regjeringen presenterer i NTP.

Burde sikret veiene bedre
Venstrepolitikeren reagerer også på at såpass få midler er satt av til rassikring. — I vårt fylke er det flere veier med prekære behov for sikring og utbedring, påpeker han. — At kun ti milliarder i en pakke på 154 milliarder er satt av til rassikring, viser at regjeringen er mer opptatt av å bruke penger på prestisjeprosjekter enn å sikre veiene, mener han.

Bybane

Vil kjempe for mer Bybane
Hove varsler at Venstre vil støtte et vedtak om å utvide innkrevingsperioden med fire år, for å sikre at andre byggetrinn av Bybanen blir ferdigstilt snarest. — Det er uhyre viktig at man får fortsatt det gode arbeidet som er påbegynt, mener han. — Utvidelse av Bybanen er Venstres kampsak nummer én, og jeg blir bekymret når Høyre og KrF truer med å stanse byggingen på Nesttun.

Bergen må fortsette utbyggingen av Bybanen, både videre til Flesland, til Fyllingsdalen og Laksevåg, og fylket må gjøre sitt for at dette skal skje, fastslår han. Han er dog meget skuffet over at ikke NTP inneholder flere midler til Bybanen. — Det er meningen at dette skal være et spleiselag, der staten bidrar med 40 %, påpeker han. – Det virker ikke slik i denne meldingen. SV har sveket Bybanen, mener Hove.

Fergefri kyststamvei fortsatt en drøm
Hove gleder seg over at regjeringen viser vilje til å bruke bompenger som en del av finansieringen av store veiprosjekter som Stordalstunnelen på E134 og Vossepakka, men merker seg også at Hordaland er den store taperen når det gjelder E39 og målet om en fergefri kyststamvei. — Dette viser bare at hele Hordaland må være med for å kjempe fram dette prosjektet om vi noen gang skal komme i mål, avslutter han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**