Kulturhusutredningen holder ikke mål

– Det er uakseptabelt at kulturhusutredningen ikke er fremmet som sak i kommunestyret, 6 mnd etter fristen, mener Nittedal Venstres gruppeleder Inge Solli. Nå blir det interpellasjon om temaet i kommunestyret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Interpellasjon fra Inge Solli (V) om kulturhusutredningen til kommunestyrets møte 23.03.2009.

Forsinkelse
Kommunestyret vedtok 19.12.2007 at det skulle opprettes et utvalg for å gjennomføre en kulturhusutredning, med komite for miljø og samfunnsutvikling som innstillende styringsgruppe til kommunestyret og administrasjonen som komiteens sekretariat. Det ble videre vedtatt at utvalget skulle levere sitt arbeid til komite for miljø og samfunnsutvikling slik at komiteen kunne komme med sin innstilling til kommunestyret innen september 2008. Nå skriver vi mars 2009, og det foreligger ingen sak om dette som skal behandles i kommunestyret 23.03.2009.

Kultursamarbeid

Foto: Franziska Wika

Komitearbeidet
Komite for miljø og samfunnsutvikling fikk overlevert utvalgets utredning om kulturhus i desember 2008, og den ble tatt opp som orienteringssak i samme komite i deres møte 09.03.2009. Saken var ikke tildelt saksnummer, så det kan derfor ikke komme noen innstilling fra komiteen i denne omgang. Saksgangen har tatt for lang tid, og jeg er ikke kjent med at utvalgets rapport er sendt ut på høring til berørte parter i kulturlivet eller i bygda for øvrig. Det kan se ut som om komite for miljø og samfunnsutvikling bevilger seg lang tid før de gir sin innstilling til kommunestyret, og uten at det blir foretatt en høring blant kulturlivet og andre berørte parter.

Habilitet
Det hender at politikere kommer i interessekonflikter. Selv var jeg leder for kulturhusstiftelsen i noen år, og meldte meg inhabil i formannskapet og kommunestyret når kulturhussaken sto på sakslisten. Inhabiliteten gjelder både under saksforberedelser og i de møtene hvor vedtak fattes. Arbeiderpartiets representant i utvalget som utførte kulturhusutredningen sitter også som medlem i komite for miljø og samfunnsutvikling. Med bakgrunn i at han er styreleder for Folkets Hus på Hagan, kan det reises tvil om hans habilitet i kulturhussaken. Om ikke før, så burde habilitetsspørsmålet vært reist når Folkets Hus kom opp som et aktuelt alternativ under utvalgets arbeid. Jeg er kjent med at denne representanten meldte seg inhabil i et møte i komite for miljø og samfunnsutvikling når saken var oppe, men han har deltatt i arbeidet både i forkant og under komiteens behandling av saken i møte 09.03.2009.

Svar på mandatet
Kulturhusutredningen har vært tilgjengelig for kommunestyret og andre interesserte siden den ble lagt fram i desember 2008. Min konklusjon er at utredningen ikke svarer på det mandatet som ble gitt av kommunestyret. Utredningen skulle vurdere dagens reelle status vedr. kulturhuset, kulturhustomta i forhold til en eventuell arkitektkonkurranse, dagens arealbehov for et kulturhus, mulige samarbeidspartnere både på kultursiden, i næringslivet og i det offentlige rom, samt vurdere tidsaspektet for gjennomføring av et eventuelt byggeprosjekt. Utredningen baserer seg i stor grad på synsing, og det er ikke lett å få øye på noen kvalitativt gode analyser.

Spørsmål til ordføreren:
1. Er det akseptabelt at utredningen om kulturhus i Nittedal ikke er lagt fram for kommunestyret når det nå har gått 6 mnd over fristen? Når får kommunestyret saken til behandling?
2. Mener ordføreren at utredningen om kulturhus har fulgt en god prosess i komite for miljø og samfunnsutvikling? Er berørte parter tatt med på høring?
3. Er reglene for habilitet overholdt i forbindelse med kulturhusutredningen?
4. Mener ordføreren at kulturhusutredningen svarer på mandatet som ble gitt av kommunestyret? Har komite for miljø og samfunnsutvikling tilstrekkelig grunnlag for å gi sin innstilling til kommunestyret?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**