Mer overvåkning i Trondheim

Formannskapet i Trondheim godkjente i dag politiets planer om å ha kameraovervåkning i Nordre gate, mot Venstres stemmer. – Vi er svært skeptiske til den økende bruken av kameraovervåkning i byen, og har liten tro på at dette vil virke forebyggende, sa kommunalråd Jon Gunnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Til NRK sier Gunnes:

Jon Gunnes

– Vi er skeptisk til at det blir så mye overvåking som det legges opp til. Det er mange kameraer allerede, og nå skal det utvides til det offentlige rom. Jon Gunnes tror ikke kameraer er forebyggende nok. Han vil ha mer politi og flere og bedre vakter på utestedene. – Over halvparten av voldsepisodene i Midtbyen foregår inne, og da hjelper ikke overvåkingskameraer, sier Gunnes.

Kamera

Venstre foreslo i formannskapet at rådmannen må legge frem en oversikt over alle overvåkningskameraene i Midtbyen, sammen med en utgreiing om motivet bak plasseringen.
Gunnes mener også at Trondheim kommune bør overta tilsynsansvaret til kameraene, samt at den bør få mulighet til å innføre konsesjonsregler for overvåkningen.

Du kan lese mer om denne saken i Adressa og på nrk.no.

Se også tidligere oppslag på Sør-Trøndelag Venstres nettsider.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**