Troms V på vei til Landsmøtet

Etter at fylkesårsmøtet valgte utsendinger har to meldt avbud. Dermed blir Marie Fangel og Vidkunn Haugli (bildet) med til LM i Stavanger siste helga i april. Disse deltar fra Troms:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Øystein Nilsen
Maria Serafia Fjellstad
Elin K Sandvik
Morten Skandfer
Marie Fangel
Vidkunn Haugli

Jan Fjellstad er neste vara og vil uansett være til stede i Stavanger som observatør. De to som har meldt avbud er Lillian Hessen, Kvæfjord og Renate Fjellberg Moldenæs, Målselv.

Vidkunn Haugli, med 38 år sammenhengende som folkevalgt i kommunestyret, er blant veteranene. Han var med første gang på LM i 1969, har vært med flere ganger, men har nå ikke deltatt på LM siden Harstad i 1998.

Øystein Nilsen og Elin Sandvik

Foto: RoSo

Elin Sandvik, 17, er en av de yngste som har deltatt på landsmøtekvoten fra Troms. Hun ble leder av Troms UV i år. Delegasjonsleder blir Øystein Nilsen, som er nestleder i Troms V. Øystein har faktisk vært utsending til LM for både Nordland og Troms.

Maria Serafia Fjellstad Troms

Foto: RoSo

Maria Serafia Fjellstad, som er 3. kandidat i Troms på stortingslista, deltar for første gang.

Roar Sollied LM 05

Foto: Marie Fangel

Dessuten møter stortingskandidat Roar Sollied for sentralstyret i VHO og Jonas Stein Eilertsen for sentralstyret i NUV. Bildet: Roar taler på LM i Molde, 2005.

Hovedsaken på LM i år er stortingsvalgprogrammet. Roar og Jonas er begge blant de 5 i redaksjonsnemnda for programmet under LM. Venstre i nord har siden i høst jobbet for å få mer lys på nordområdepolitikken og et eget avsnitt om temaet i programmet. De kommer i LM med ytterligere reparasjoner til foreliggende forslag etter den flotte landsstyreuttalelsen i mars.
-Vi er klare på et ja til oljefri sone utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja, men EU-avsnittet blir det debatt om, sier Roar Sollied.

Venstres LM har rundt 220 delegater, og ca 400 deltakere totalt. Troms hadde søkt om å få årets LM til Tromsø, men tapte i finalen for trønderne. Etter feil hotellbooking i Trondheim ble Tromsø igjen aktuell, men da var det fullt også der. Dermed ble det Stavanger, ikke noe dårlig alternativ! -Annet hvert år er LM på Østlandet, men Tromsø bør kunne få arrangementet i 2011 eller 13, sier fylkesleder Roar Sollied.

Du kan følge LM på web-TV. I år sendes hele landsmøtet på nettvideo fra Venstres nettsider. Videoen blir lagt ut på nettsidene www.venstre.no/lm2009.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**