Flere gjennomslag for Rogaland i landsstyret

Rogaland Venstre fikk støtte for flere av sine prioriterte saker på landsstyremøtet i helgen. I forbindelse med behandlingen av stortingsvalgprogram gjorde landsstyret en rekke innstillinger: Det ble nei til ny EU-søknad, nei til karakterer i siste år i barnetrinnet i skolen og ja til modernisering av offentlig sektor. Fylkesleder Helge Solum Larsen er godt fornøyd.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Borgerlønn
Landsstyret ga støtte til Rogalands forslag om en mer omfattende borgerlønnsordning. – Dersom Venstres tanker om borgerlønn hadde vært fulgt tidligere ville ikke folk opplevd alle de problemene som nå eksisterer i og rundt NAV. Mennesker som havner i ledighet ville automatisk fått tilgang til de midlene de har rett på, sier Solum Larsen. – NAV ansatte kunne i stedet for å behandle dagpengesøknader, brukt sin kompetanse på å hjelpe folk videre i arbeidsmarkedet.

Bufetat
Landstyrets støttet det Rogalandsbaserte forslaget om å opprette styrer for de regionale barne- ungdoms og familieetatene med folkevalgt representasjon. – Dette er starten på en grundigere prosess for å vurdere om BUFETAT fungerer i tråd med intensjonene, sier Solum Larsen.

EU
Landstyret stemte for å opprettholde dagens tilknytting til EU. 21 landstyremedlemmer stemte mot en endring av det som er dagens norske tilnytning til EU, ni stemte for ny EU-søknad, mens to var avholdene.
Landsstyret slo fast at det skal foretas to folkeavstemninger, en om hvorvidt det skal sendes EU-søknad og en ny for å avgjøre et eventuelt forhandlingsresultat og forplikter seg til å følge resultatet av folkets råd.
Dette er helt i tråd med Rogaland Venstres syn. På partiets fylkesårsmøtet i februar stemte 2/3 for dagens tilnytningsform til EU.

Hele stortingsvalgprogrammet vil bli endelig avgjort på partiets landsmøte i Stavanger i april.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**