Ingen kan gjøre noe for alle, men alle kan gjøre noe for noen

Ordene kommer fra Svein Mollekleiv, president i Norges Røde Kors, som var tydelig engasjert og ikke så lite imponert over det arbeidet medlemmene i Risør Røde Kors utfører, og har utført i løpet av de siste 60 årene. Da var det kanskje Ikke så rart at hanunder jubileumsfsten på Risør Hotell tildelte Halbjørg Halvorsen Tangen og Haldis Moripen Norgs Røde Kors fortjenestemedalje for sine 60 år i Røde Kors tjeneste.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Imponerende fartstid.
Ikke bare har de vært medlemmer i Risør Røde Kors i 60 år, men de er fremdeles aktive mdlemmer i besøkstjenesten, og meget verdige bærere av fortjenestemedaljen.

Harald A. Eriksen og Trond Hartvigsen er tidligere tildelt Norgs Røde Kors fortjenestemedalje, mens Jacob Sten Paulsen er tildelt Norges Røde Kors Hjelpekorps fortjenestemedalje.

Æresmedlemmer.
Tor Engelsen, leder i Risør Røde Kors var heller ikke snauere enn at han samtidig utnevnte Haldis og Halbjørg som de to første æresmedlemmer i Risør Røde Kors 60 årige historie.

Viktig arbeide lokalt, nasjonalt og internasjonalt
Risør Røde Kors kan vise til en imponerende innsats både lokalt, nasjonalt og internasjonalt og varaordfører Jan Einar Henriksen pekte bl.a. på at det arbeid Risør Røde Kors utførte passet godt til Risør kommunes nye visjon “Risør – for gjestfrihet, nyskapning og mangfold”

Ideen om fredsreisene, som vi i dag kjenner under navn som Aktive fredsreiser og Hvite buser til Auschwitz startet som en tenkt aktivitet under Ungdommens Røde Kors (URK) i Risør i 1991. På den tiden falt Berlinmuren og de unge medlemmene i URK reiste til Berlin og fikk senere gjenbesøk fra Røde Kors ungdommer fra Berlin. De samme ungdommene stiftet også Røde Kors avdelinger i Gambia, som fikk over 100 medlemmer! I tillegg kjøpte de land og bygde en barnehage i Sutukoba!

Imponerende er kanskje det riktige ordet for de mage aktiviteter Risør Røde Kors har gjennomført opp gjennom årene, og da er det kanskje ikke så rart at koalisjonen i Risør Bystyre i 2009 la inn 25.ooo kroner over det kommunale budsjett til nettopp Risør Røde Kors og deres internasjonale kvinnekafe.

Vi gratulerer Risør Røde Kors med 60 års feiringen, og ønsker de mange aktive medlemmene lykke til i sitt fremtidige arbeidet. Samtidig gratulerer vi Haldis Moripen og Halbjørg Halvorsen Tangen som nye æresmedlemmene i Risør Røde Kors og ikke minst med tildeling av Norges Røde Kors fortjenestemedalje.

Enhetsleder Per Kristian Andersen takket også medlemmene i Risør Røde Kors for deres mangeårige og viktige arbeid bl.a ved sykehjemmet, og overrakte leder Tor Engelsen blomster og en pengegave som takk for vel utført frivillig tjeneste.

Les hva Aust Agder Blad skriver

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**