— Fantastisk med fotball-EM i Lillestrøm!

I går la Norges Fotballforbund og Svenska Fotbollförbundet frem sine planer om å søke fotball-EM i 2016. Lillestrøm er aktuell som én av fire norske arrangørbyer. — Fotball-EM er en fantastisk mulighet for Lillestrøm. Dette kan bli det beste som noen gang har hendt Lillestrøm, Skedsmo, Romerike og Akershus, sier en entusiatisk Boye Bjerkholt, leder i Skedsmo Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Fotball

Foto: ontzy, sxc.hu

Foreløpig har Frankrike meldt seg som konkurrent til det svensk-norske samarbeidet, men fristen går ikke ut før i februar 2010, så det kan ennå komme flere konkurrenter på banen.

— Bare det at Lillestrøm inngår i Fotballforbundets planer, er en stor anerkjennelse for Skedsmo kommune, Lillestrøm, Lillestrøm Sportsklubb og for idrettsmiljøet i kommunen, mener Bjerkholt. Han håper nå at en ny Åråsen stadion kan realiseres så fort som mulig, og synes det er spennende med de innspillene som har kommet så langt.

— Det er ikke sikkert vi skal bygge stadion oppå Nitelva, slik som forsiden i dagens Romerikes Blad antyder, men en beliggenhet nede ved elvebredden hadde vært perfekt for et nytt stadion i EM-byen Lillestrøm, sier Bjerkholt. Han lover at Venstre vil være svært imøtekommende for å finne en god løsning.

— EM er verdens tredje største utstillingsvindu. Dette er mye større vinter-OL. Om fotball-EM kommer til Lillestrøm, vil Lillestrøm bli et husholdsnavn i hele verden, og opptil én milliard mennesker vil følge med på direktesendingene. Dette er bare en helt fantastisk mulighet, som vi må gjøre alt vi kan for å virkeliggjøre, avslutter en engasjert Bjerkholt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**