Vil verne om tilbudet i ungdomstjenestene

I budsjettet vedtok de rødgrønne å kutte 6 millioner i ungdomstjenestene, nå foreslår opposisjonen å ta inn dette kuttet gjennom ekstramidler i tiltakspakken. – Et kutt vil gå hardt utover Ungdomsbasen, et lavterskeltilbud som er ubyråkratisk, lett tilgjengelig og viktig for ungdom, sier bystyremedlem Guri Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Guri Melby

Foto: Ole Morten Melgård

For å få til en innsparing på 6 milllioner, har rådmannen foreslått en omorganisering av ungdomstjenestene i Barne- og familietjensten. I dette ligger det at Ungdomsbasen skal slås sammen md Ressurssenteret for Barn og Unge, og disse skal sammen kutte 11 årsverk. I tillegg skal et årsverk fjernes fra Kirkens Bymisjon.

– Omorganiseringen er økonomisk begrunnet, ikke faglig, og det er ingen tvil om at kutt i ressurser her vil føre til et betydelig kutt i tilbudet, sier Melby. – Tidligere har det vært bred politisk enighet om å prioritere forebyggende arbeid, og når vi nå er på vei inn i en periode med økt arbeidsledighet og økt usikkerhet er det ingen tvil om at behovet for forebyggende barne- og ungdomsarbeid vil øke, ikke minske.

– Ungdomsbasen er kommunens eneste lavterskeltilbud som det er lett å komme i kontakt med for ungdom, og vi kan ikke akseptere kutt i et slikt tilbud, avslutter Melby.

Rødt, Venstre, Krf og Frp står sammen om forslaget om å videreføre dagens ungdomstjeneste.

Debatten i bystyret kan du følge direkte på nett her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**