Mangler ambisjoner for elever og lærere

-Regjeringens nye lærermelding er bare halvgjort, og Venstre synes det er trist at SV-statsrådene i Kunnskapsdepartementet demonstrerer manglende ambisjoner når de ikke står tydelig fast på at den nye utdanningen skal være femårig, sier stortingsrepresentant Andre N. Skjelstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

-I begynnelsen av februar la Regjeringen frem den lenge bebudende stortingsmeldingen om læreren og lærerrollen, vel to år etter at Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen(NOKUT) leverte en rapport som slaktet den nåværende utdanningen, og anbefalte å utvide den til fem år. I etterkant av rapporten har blant annet Utdanningsforbundet og KS varslet at de ønsker en femårig lærerutdanning, sier Skjelstad.

-Venstre er skuffet over at statsrådene Solhjell og Aasland ikke vil slå tydelig fast om den nye utdanningen skal være femårig, sier Skjelstad. Meldingen peker i riktig retning, men statsrådene tar ikke steget fullt ut og innfører krav om en mastergrad for grunnskolelærere. Venstre har tidligere foreslått en ny og forbedret femårig lærerutdanning.

-Det er også et åpenbart behov for en utvidet satsning på systematisk videreutdanning. Venstre har som ambisjon at lærere i alle fag skal få videreutdanning — ikke bare i noen enkeltfag slik regjeringen legger opp til. Med regjeringens opplegg vil det ta 30 til 40 år før alle norske lærere får systematisk videreutdanning, sier Skjelstad.

-Venstre savner også målrettede seniortiltak for å få flere lærere for å få flere lærere til å stå lengre i jobb. Beregninger viser at Norge vil mangle cirka 16 000 lærere i løpet av 10 år. Det er derfor behov for en helhetlig tilnærming til rekruttering slik Venstre tidligere har fremmet forslag om, sier Skjelstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**