Kunst eller barnearbeid

Lærere på Tjodalyng vil heller ha barnedekorasjon fremfor utsmykking av profesjonelle kunstnere. Hallstein Bast er ikke enig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Kunst og barnearbeid
Flere lærere på Tjodalyng barne- og ungdomsskole er provosert over at det ikke er elevene selv som har fått utsmykke det nye tilbygget. – Det er såpass høyt nivå på skolens elever at de burde få gjøre det, sier tegne- og malelærer Hellenes og mener elevene skulle blitt involvert.

H. Bast

Med overhengende fare for å gi ytterligere næring til provokasjonen er jeg uenig i at barn skulle stå for den permanente utsmykkingen av nybygget. Det er uten tvil en fin og berikende opplevelse for dagens elever å være med på et utsmykkingsprosjekt av skolen, men man skal huske at elevene skiftes ut og det er ikke sikkert gårsdagens elever tilfører morgendagens elever opplevelse av god kunst gjennom arbeidet sitt — for kunstnere er de jo tross alt ikke.

Hellenes mener elevene har såpass høyt nivå at de burde få utføre utsmykkingen. Det kan vel hende noen elever har et høyt nivå, selv om nivåsammenligning mellom en profesjonell kunstner og barn i 5 klasse blir meningsløst. Det er vel bare ØP som kan få seg til å invitere til denne typen debatt. Vi skal passe oss vel for å devaluere kunst som profesjon ved at alle lar seg kalle "kunstnere" i små og store format.

Skulptur

Jeg tror det er viktig å vise god og profesjonell kunst for barn i alle aldre i det offentlige rom, ikke minst for at de selv skal kunne lære seg til å studere kvalitetene vi kan finne.

Når det gjelder spørsmålet om elever bør ha innflytelse ved valg av kunstner og løsning er jeg mer på linje, og vil gjerne oppfordre skolene til å vurdere hvordan man vil sikre dette når brukerrepresentant skal pekes ut.

Hallstein Bast

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**