Felles politisk plattform 2009-2011

Fiskeri /havbruk

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Fiskerinæringen og havbruk har stor betydning for verdiskapning, sysselsetting og bosetting i Nordland. De samarbeidende partier mener fiskeriressursene er vår felles eiendom. Hensynet til levedyktige bestander må gå foran kortsiktige næringshensyn.

Det bør legges vekt på lokale arbeidsplasser ved fordeling av kvoter. Det må være et mål at større deler av fisken videreforedles i Nord-Norge. Kystflåten har med sin nærhet til mottaker gode forutsetninger for å levere fersk fisk til norsk videreforedling. Det er viktig å rekruttere unge til å satse på næringen.

De samarbeidende partier vil også styrke forskningen knyttet til havbruksnæringen. Føre var — prinsippet skal ligge til grunn for satsing og videreutvikling i havbruksnæringen. Havbruksnæringen må videreutvikles med tanke på produksjon av kvalitetsprodukter. Utviklingen i fiskeri og havbruk de siste årene har dokumentert et omfattende behov for innovasjon og entreprenørskap i de tradisjonelle næringene.

De samarbeidende partier vil:

Arbeide for gode arbeidsmessige og sosiale vilkår for den som ønsker å etablere seg i fiskeryrket.
At oppdrettskonsesjoner som gis må tilføre lokalsamfunnet verdier.
At gamle oppdrettsanlegg, blant annet for skjell, må ryddes.
<--- tilbake til oversikt politisk plattform

Politisk samarbeid i Nordland

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**