Pengene må heller brukes på å sikre veiene, mener journalisten. Det er noe overraskende at journalisten i sitt resonnement helt utelater to meget sentrale aspekter ved jernbanens beskaffenhet i sitt resonnement: dens unike stilling som miljøvennlig transportåre og dens rolle som transportør av gods.
Satsing på jernbane har lenge vært en viktig kampsak for Venstre. Miljøgevinstene ved frakt av gods og mennesker på bane er åpenbare, og gjennom en elektrifisering av eksisterende spor vil jernbanen være helt suveren som grønn transportåre. Vi vil at Norge skal strekke seg mot et nasjonalt mål hvor hovedtyngden av godstransport flyttes fra vei til bane. Slik vil belastningen på veinettet reduseres, trafikken bli tryggere og miljøet renere.
Jernbanen må dyrkes som nasjonal hovedpulsåre. En slik satsing forutsetter imidlertid at jernbanenettet dekker så store deler av landet som mulig. I dag stopper sporet midt i landet, og nordområdene er uten tilknytning til banetransport. Vi vil kjempe for å få i gang en utbygging av jernbanen nordover. Gjennom å koble Nord-Norge til det eksisterende jernbanenettet kompletteres livsnerven i det nasjonale transportnettet. I tillegg vil en utbygging av Nord-Norgebanen være en unik mulighet til å knytte det norske nettet til eksisterende spor østover fra Narvik. Gjennom en slik påkobling er Kina innenfor rekkevidde, og en verdifull transportvei østover vil åpne seg for norske aktører.
Nordområdene har blitt et yndet tema i dagens politiske diskurs. Det foreligger imidlertid få substansielle forslag og konkrete initiativ til en reell satsing på regionen. Gjennom å kjempe for utbygging av Nord-Norgebanen vil vi legge forholdene til rette slik at Nord-Norge får samme tilgang til det nasjonale transportnettet som resten av landet. Dette vil gi nye muligheter for regionen, være et løft for nordområdesatsingen og et konkret og nødvendig grep i utviklingen av en effektiv, miljørettet og trygg infrastruktur for fremtiden.
Bodø Venstre
v/ Ida Johnsen