Vær så god: 17 000 kilometer riksvei!

Som en del av regionreformen vil regjeringen at fylkene skal overta ansvaret for 17 000 kilometer riksveier. Tanken bak er bra og støttes fullt ut. Det er bra at flere oppgaver flyttes nærmere folkevalgt nivå, sier Venstres 1.kandidat til Stortinget for Vestfold Kåre Pettersen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Vei

Foto: Microsoft

Når det kommer til økonomien og Samferdselsdepartementet, er det imidlertid all grunn til å spørre om dette virkelig er en reform eller kun en overføring av dårlig samvittighet fra stat til fylke. Bare i Vestfold er det anslått at etterslepet knyttet til manglende vedlikehold beløper seg til 300 millioner kroner, fortsetter Pettersen.

På landsbasis snakkes det om beløp opp mot 10 milliarder i manglende vedlikehold fortsetter Pettersen.

Det virker derfor svært provoserende når Samferdselsdepartementet foreslår "å løse" utfordringen med etterslep av vedlikeholdet på sin helt spesielle måte.

Hva gjør man så? Jo, Samferdselsdepartementet fremmer endringer i bl.a. vegloven som med et pennestrøk endrer forutsetningene for veistandarden ved overdragelse av veier fra et forvaltningsnivå til et annet. Det er derfor fristende å spørre om dette er et forslag som skal tas seriøst. Men departementet stopper ikke der med sine kreative løsningsforslag.

Ikke nok med at fylkeskommunene skal bli forært denne veigaven. Departementet ønsker også å gi direktiver i form av nye lovforslag som bl.a. skal fortelle fylkene hvordan de skal vedlikeholde og drifte de nye veiene de blir tilført, sier Pettersen.

Det er all grunn til å merke seg at en lang rekke organisasjoner som direkte eller indirekte representerer brukere av veinettet roper et høyt og klart varsku, Det samme gjelder fylkeskommunene i Norge, som samlet har vedtatt svært kritiske uttalelser til denne delen av regionreformen slik den så langt har blitt presentert. Denne kritikken stiller jeg meg bak avslutter Pettersen

Nå gjenstår å se om regjeringen virkelig mener det samme som signalene fra Samferdselsdepartementet gir uttrykk for. Det bør ikke være så lett man skal ta på oppgaven knyttet til overføring av riksveinettet.

 Kåre Pettersen

Kåre Pettersen

Om en måneds tid skal også Nasjonal transportplan for perioden 2010-2019 behandles i Stortinget, og det vil nok ikke mangle på oppgaver som også må løses i tillegg til det vi allerede vet om etterslep i veivedlikeholdet.

Det er noen ganger man kan være fristet til å si nei takk til milde gaver ..

Kåre Pettersen
Stortingskandidat Vestfold Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**