De store endringene i forsvaret i dag, med mekanisering og spesialisering, har ført til at 2/3 av de vernepliktige ikke får gjort det de er pålagt ifølge grunnloven. Samtidig er det andre udekkede behov i samfunnet.
Innlegget er inntatt i Dagsavisen 18.2.09 i en noe forkortet utgave.
Vernebegrepet kan utvides til å omfatte en innsats på andre områder enn det militære. Det er stort behov for å verne om de institusjoner og ordninger som vårt samfunn har opprettet for å virkeliggjøre våre målsetninger om likeverd og omsorg og også om å vedlikeholde minnesmerker fra tidligere liv og virksomhet i landet. Først og fremst gjelder en samfunnstjeneste om å holde oppe omsorgen for barn og eldre og funksjonshemmede. Men den gjelder også arbeid i primærnæringene og i renhold og vedlikehold. Flere områder i samfunnet roper på innsats for fellesskapets beste.
For å opprettholde dagens standard i helse- og omsorgsarbeidet i Norge, vil dette ene området trenge alle elever fra videregående skole i flere år fremover, sier "Ressurssenteret for omstilling i kommunene". Vi vet alle at dette ikke vil skje! Men helsefaglig personell kan avlastes av ufaglærte på mange måter i hverdagen. En samfunnstjeneste som utvidet verneplikt vil kunne føre til at fagpersonalet får bedre tid – og større mulighet – til å utøve sitt arbeid i henhold til sin faglige kompetanse.
En annen side ved et slikt utvidet vernebegrep vil være den verdien som ligger i at ungdommene får praktisk kjennskap til grunnvollen og grunnverdiene i samfunnet vårt. I lang tid har hovedvekten i opplæring og utdannelse vært lagt på individets rett til å utvikle seg etter egne evner og egne lyster. Friheten i denne målsetningen har ikke ført med seg en tilsvarende vektlegging av ansvar for fellesskapet. En praktisk samfunnsplikt for alle ungdommer både gutter og jenter vil gi erfaringer som er nyttige i alle yrker, gi ungdommene større forståelse for samfunnsbehovene, og gjøre dem mer robuste for livet.
En tredel av elevene i videregående skole fullfører ikke skolen, de "dropper ut". Dette er et tydelig tegn på at noe er galt. Kanskje en samfunnstjeneste kunne utøves i tidligere alder enn til nå? Kanskje de elevene som ikke er motivert for å fullføre videregående skole, ville finne mer mening i praktisk arbeid? En belønning for en slik samfunnstjeneste burde også være poeng som teller ved eventuell videre utdannelse.
Når det gjelder samfunnstjeneste i helse- og omsorgssektoren, vil kontakten mellom generasjonene være verdifull. For mange unge vil det være en stor opplevelse å erfare at andre mennesker trenger en. De vil oppleve gleden og styrken ved fellesskap med andre aldersgrupper. I vår tid blir så stor vekt lagt på vellykkethet i egen aldersgruppe at mange av de unge føler seg mislykkede og underlegne og får psykiske problemer.
All slik samfunnstjeneste må naturligvis inkludere både lønn, veiledning og kontroll, og bør omfatte både jenter og gutter.
Eldfrid Hovden